f y
Національна спілка кінематографістів України

Новини спілки

У четвер, 23 травня в Будинку кіно відбувся круглий стіл “Сергій Параджанов і український авангард”

27.05.2024

Любо Лупуляк 

студентка другого курсу факультету україністики

Київського національного університету імені Тараса Шевченко.

У четвер, 23 травня в Блакитній вітальні Будинку кіно відбувся круглий стіл під загальною назвою “Сергій Параджанов і український авангард” за модераторства Сергія Тримбача та Юрія Морозова, до участі в якому було запрошено Ольгу Брюховецьку, Андрія Алферова, Олеся Саніна, Сергія Маслобойщикова, Богдана Марченка та інших.

Під час дискусії обговорювались наступні питання:

- Чи коректно називати Параджанова авангардистом, чи радше модерністом або ж інтуїтом?

- Залученість та вклад Параджанова в українську культуру, зокрема в кіно.

- Зв'язок параджановського бачення та декоративно-візуального мистецтва в рамках модерної течії.

Дискусія проходила палко та цікаво. Чимало учасників консолідувалися у тому, що насправді Параджанов був яскравим авангардистом свого часу, зважаючи на його внутрішню свободу, як митця та людини, що як наслідок знаходило відображення у його фільмах, текстах та, звичайно, діях, що були театральними за своїм характером.

Проте інші учасники висловилися на противагу цьому погляду: так, справді, Сергій Параджанов за своєю природою свободного митця був передовим творцем, проте з точки зору об'єктивного погляду культурології називати його авангардистом некоректно, адже авангардизм у тому вигляді первинності існував наприкінці XIX сторіччя і продовжувався до першої половини XX-го.

Тож Параджанова радше можна назвати саме модерністом свого часу, який черпав натхнення в українському живописі, починаючи з Тетяни Яблонської та закінчуючи Семаном Ференцом.

Як би там не було, Параджанов справді тісно пов'язаний саме з візуальним проявом яскравих, абстрактних та водночас природних образів. В першу чергу, Сергій Параджанов був митцем, який творив особистий простір у якому він не обмежувався, поєднуючи ретроспективний погляд на витвори різних епох, народні витоки, що так збалансовано спліталися із його модерністською мовою. Мовою образів у русі. Тож можна зробити висновок, що він сам визначав стиль та жанр, у якому творив.

Фотогалерея

https://www.facebook.com/photo?fbid=853645683471836&set=pcb.853655253470879