f y
Національна спілка кінематографістів України

Новини спілки

«ПРИЙШОВ ДО МЕНЕ ЧОРТ О ДРУГІЙ НОЧІ…»

06.01.2024

Sergiy Trymbach

НСКУ, Українська кіноакадемія

26 грудня, на Різдво, виповнилось 125 років від дня народження поета ЄВГЕНА ПЛУЖНИКА (1898-1936).

Його, 35-літнього, заарештували за сфабрикованою справою. «Терорист», готував замах на Кірова; доказів не потребувалось, адже й так відомо: усі українці терористи, і так воно і досі гнусавиться чорторотими тварюками з кремлядським тупим взором. Смертний вирок, який замінили 10-літнім ув’язненням. Для хворого на сухоти поета це так само була смерть. І вона не забарилась. 2 лютого 1936-го у лазареті Соловецького концтабору він помер. Кажуть, перед смертю попросив води, сказав: «Я вмиюся, згадаю Дніпро і вмру».

Пам’ятаймо, так убивають українців уже триста літ щонайменше, тільки за те, що вони українці, «стало бить антіруззкіє». А поет - він перед смертю вмивається і вода тієї миті, навіть якщо це на Соловках, обертається свяченою Дніпровою водою. Отак вмикається вічність.

Смерть ходила за ним назирці. Улітку 1926-го (саме тоді побачила світ перша книжка Плужника «Дні») він зненацька почав спливати сухотною кров’ю. Здавалось, це все. А він вижив якимось дивом. Мабуть, так само попросив водиці умитися…

А от коли прийшли за ним, у 1934-му. Збереглося лишень кілька рядків утраченого Плужникового вірша - мабуть, про ту саму мить:

Прийшов до мене чорт о другій ночі

(Звичайний чорт, яким він завше є)

І в свіжий вірш свої втопивши очі,

Спитав: «Твоє?»

Отак це й було, напевно, у грудні 1934-го. Чорти, біснуваті ходять ночами українською землею, а чи й літають, як от се нині, виючи на невидимий місячний писок

Поезія ПЛУЖНИКА як раз про це - про засилля чортовиння, що править бал: і не тільки вночі. Тут людина усього лишень тлінна тінь, кавалок земного праху

Притулив до стінки людину,

Витяг нагана…

Придивляйтесь, дітлоха, з-за тину:

Гра бездоганна!

Потім їли яєшню з салом,

До синців тисли Мотрі груди…

О, минуле!

Твоїм васалам

І в майбутньому тісно буде!

Ось ми дожили до того майбутнього - «васали минулого» знову на історичній сцені, і їхня гра їм самим знову уявляється «бездоганною». От за що убили Плужника: чортів ненавидів, у людській подобі. У людській, бо це ж вони, пострілявши і погвалтувавши, жеруть присалену яєшню і тиснуть жіночі груди, аби вони вже ніколи не змогли вигодувати дитя.

В от сьому місці можна й сплакнути од відчаю: виходить, що за сто літ нічого, ну просто нічого не змінилось! Кілька поколінь поетів даремно полягли у землю, засіваючи її своїм пророчим словом.. Та тільки ж знову: посіяв і в тамтешньому місці дістала рузька ракета, чи снаряд, чи -куля.

Зустрів кулю за лісом

Саме там, де посіяв жито!

За яким бісом

Стільки було прожито!

Прийшла баба, проголосила…

Невеличка дірка поміж ребер…

Ну, звичайно, – краса і сила!

Marche fuebre!

І знов-таки: «краса і сила», «гра бездоганна». А що, хіба немає досконалості в от сій тварюці із сучасною ракетою, косою замашною через плече? Є, є - подивіться хоч би в чортливі очиці рузького прєдставітеля в Радбезі ООН: стільки в них натхнення і солодко-хрюкатого удоволення…

Стільки у Плужника тужного чуття крихкої непостійності життєвих митей, промитих мріями!

Дівчинко тиха, на мрії хвора!

Надвечірнє мріє моя!

Гуси над містом летіли вчора…

А я?

А він, а він - так само на мрії хворий, бо ж реальність навколишня так нагадує життя у склянім домі, над яким летять ті самі чорти, осідлавши що? кого? А ті самі мрії вони вже і осідлали - про рівність, про братерство, про марева любові до людини…

Одірвались від днів слова.

В’язнуть собі по книжках, а у днях - мов у темному лісі! Радість у мене нова: Дощ осінній по стрісі. Брешете ви, кому ясно усе! Перед мрією всі ми ниці! Дні! який це музей Дрібниць!

Отак, осінній, а чи й зимовий, як от се сьогодні, дощ реальніший від книжкових слів, де забагато раціонального. Ірраціональна мрія, з її беззастережним ідеалізмом, ось код майбутнього… А не буденність, от сей сховок дрібних думок і дрібних вчинків.

Плужник мислив категоріями космічного штибу, як людина ренесансних установок він бачив, незрідка, світ у його нагій простоті і довершеності. Як у вірші «Вона зійшла до моря…», де жінка побіля морської води саму себе відділяє від своєї самості - не про те йдеться і почувається такої миті. «Хіба ж не всі ми - єдності луна В скороминущій і пустій відміні?».

Й фінальний акорд цієї поезії:

І відкрива обійми їй свої

Ця велич вод, усім вітрам відкрита,-

Здається, повертає Афродіта

У білий шум, що породив її.

Ми усі вертаємо у те земне шумовиння. Та Слово лишається, коли це слово Поета… Навіть перед загрозою погибелі воно омиється джерельною чи річковою водою, і здобуде потугу для воскресіння.

https://www.facebook.com/sergiy.trymbach