f y
Національна спілка кінематографістів України

Статті

ОМКФ-2014: як скласти «Поводиря»

17.07.2014

Віктор Глонь, НСКУ

Українське кіно продовжує шукати свого Героя. Прикмети: україномовний, пережив якусь велику трагедію, але не зламався, наділений (майже) надприродними здібностями або непересічною удачею, правдолюб. Поряд із Героєм обов’язково має ходити Антигерой: російськомовний, втілення вселенського зла і підступности, своєю ницістю увиразнює чесноти Героя.

Коли Герой і Антигерой знайдені, обов’язково треба помістити їх у напівфантазійну реальність, базовану на історії України. У їхній поведінці не може бути жодних напівтонів, вагань, сумнівів – треба зробити все можливе, щоб глядач не мав жодної можливости асоціювати себе чи будь-яку реальну людину з Героєм. Український Герой – істота напівбожественна, незаплямовано-стерильна, родич Геракла та Ісуса. Перед ним можна тільки схилятися, ним треба пишатися і ввійти у стан меланхолійного жовто-блакитного трансу, коли нашого Героя не стане…

«Поводир» Олеся Саніна – прем’єра якого відбулася в конкурсній програмі (точніше, в конкурсних програмах: міжнародній та національній водночас) Одеського МКФ – пропонує глядачам саме такого Героя – кобзаря-супермена Івана Кочергу. Він настільки ж бездоганний, як і його екранний попередник Іван Додока – це той, що був пройшов крізь вогонь не так давно. Цього разу, щоправда, в супермена з’являється сайдкік – американський хлопчик, настільки пройнятий рідною Україною, що навіть англійською почав говорити з невикорінюваним свідомим акцентом. Українську він вивчив за якийсь нетривалий час (чи то кілька місяців, чи то кілька років) у Харкові на початку 1930-х. Його батька нагло вбивають, і хлопчик Пітер (скоро – Андрійко) тут же натрапляє на свого нового (духовного) батька – кобзаря. Вони приймають одне одного без вагань, без запитань, без зайвих розмов, і навіть якщо потім розлучаються, обов’язково магічним чином рано чи пізно знаходяться в найпотрібніший момент. Андрійко стає поводирем Івана, хоча насправді це Іван постійно кудись веде або несе Андрійка з собою.

Географія і часові рамці їхнього пересування та само розмиті, як і мотиви подорожі. З одного боку вони повинні передати американському журналістові в Москві інформацію про Голодомор, з иншого – врятувати українське кобзарство від смертельної пастки у Харкові. На ці дві місії вони мають дві години екранного часу і важко судити, наскільки раціонально його витрачають: схематичний сюжет рясно перемежований спонтанними викидами то екшену, то задушевної української традиційности, то безглуздого радянського варварства, то сльозовитискаючих поетичних епізодів. Варто відзначити, що сльозогінний ефект спрацьовує – численні зворушливо-катарсичні відгуки у Фейсбуці це доводять. Плачеш – значить існуєш. Якщо український блокбастер змушує плакати, значить українське кіно ще не вмерло.

Але чи справді «Поводир» є таким українським, коли зняти з нього вишиванку? Картонні персонажі легко перепльовують всіх американських Бетменів і Спайдерменів разом взятих, творення всезлого ворога за національно-ідеологічною ознакою дасть фору будь-яким російським «Матчам смерти» і «Сталінградам»… Це прямо як вітчизняний холодильник, складений з корейських і китайських деталей – головне, що працює добре й не дратує чужинською назвою. Дуже важливо, щоб хтось у гості зайшов: глянь, що наші наловчились робити! ­– і гість, може, навіть щиро подивується, а це не зможе не зігріти нашу душу. Справді, не буде ж гість при нас розкручувати того холодильника, щоб довести його фактичне походження.

«Поводиря» теж, насправді, не хочеться розкручувати перед потенційною мільйонною авдиторією вдячних глядачів. Воно і незручно якось, і лячно, що назад докупи потім не збереш…

Воно і незручно якось, і лячно, що назад докупи потім не збереш…

19 вересня 2019 року. Червоний зал Будинку кіно. Художній фільм "БЛУКАЮЧА ЗЕМЛЯ" (Китай, 2019 рік) НАЦІОНАЛЬНА СПІЛКА КІНЕМАТОГРАФІСТІВ УКРАЇНИ та CHINA FILM CO.,LTD,ЗА ПІДТРИМКИ ПОСОЛЬСТВА КНР В УКРАЇНІ

Будинок кіно НСКУ. Оренда Червоного залу. Червоний зал - 670 місць генеральний менеджер Олена Лебедь 067 329 08 05

ОРЕНДА ОФІСНИХ ПРИМІЩЕНЬ БУДИНКУ КІНО НСКУ ПЕРЕЛІК ОФІСНИХ ПРИМІЩЕНЬ БУДИНКУ КІНО НСКУ