f y
Національна спілка кінематографістів України

Статті

СБУ закликало переглянути заборону фільмів за участі осіб, що загрожують Україні. Мінкультури відповіло

07.04.2016

6 квітня 2016 року було опубліковано листа голови Служби безпеки України Василя Грицака до віце-прем’єр-міністра, міністра культури України В’ячеслава Кириленка із приводу заборон радянських і російських фільмів, у яких задіяні діячі культури, внесені до Переліку осіб, які створюють загрозу національній безпеці.

У своєму листі Василь Грицак підтвердив, що СБУ складає та спрямовує до Мінкультури відповідні списки іноземців, які своїми діями та заявами наносять шкоду національній безпеці України. Одначе, Мінкультури використовує «отримані списки з метою заборони розповсюдження та демонстрування фільмів без їх виваженої оцінки та детального аналізу».

«В результаті цього, до вказаного списку Мінкультури потрапили окремі фільми, заборона на показ яких може трактуватись як зазіхання на конституційні права громадян. Насамперед, негативну реакцію викликав спосіб заборони вказаного контенту, що негативно сприймається суспільством, посилює у ньому розкол та додатково дестабілізує суспільно-політичну ситуацію в країні, що в умовах гібридної війни надає додаткові переваги державі-агресору».

СБУ обурило те, що «Мінкультури офіційно пояснює заборону контенту виключно отриманими від Служби списками, фактично нехтуючи функцією, яка покладена на Державне агентство України з питань кіно», оскільки «такі дії Міністерства, враховуючи значний резонанс, який здіймається навколо заборони окремих фільмів, дискредитують діяльність чинної влади, в тому числі, Служби безпеки України, наносять шкоду її іміджу всередині країни та за кордоном, даючи привід ворогам України зайвий раз звинувачувати нашу державу, нібито, у здійсненні недемократичних кроків і порушенні конституційних прав громадян».

«З огляду на викладене та з метою усунення вказаних негативних чинників, які дестабілізують ситуацію в державі, просимо ініціювати додаткове ретельне опрацювання забороненого контенту, з обов’язковим залученням фахівців Експертної комісії з питань кінематографії, яка діє при Державному агентстві України з питань кіно, оцінки якої дозволять виділити із загального переліку заборонених для показу в Україні фільмів, насамперед, загальновідомих та популярних серед населення, дійсно шкідливий контент та уникнути вищевказаних спекуляцій, які штучно підігріваються антиукраїнськими силами та пропагандою держави-агресора», – написав Василь Грицак.


Міністерство культури не забарилося із офіційною відповіддю на таке звернення, поширивши того ж дня відповідне роз’яснення, в якому зазначено таке:

«Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту інформаційного телерадіопростору України» внесено зміни до Закону «Про кінематографію», яким передбачено, що «Держкіно відмовляє у видачі або припиняє дію вже виданого державного посвідчення на право розповсюдження і демонстрування фільмів зокрема, якщо одним з учасників фільму є фізична особа, включена до Переліку осіб, які створюють загрозу національній безпеці».

Також цим законом чітко визначено повноваження Міністерства культури, зокрема, чинною редакцією частин 6 та 7 статті 15 Закону «Про кінематографію» встановлено, що: «Перелік осіб, які створюють загрозу національній безпеці, складає центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах культури та мистецтв, на підставі звернень Ради національної безпеки і оборони України, Служби безпеки України, Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення. Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах культури та мистецтв, оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті Перелік осіб, які створюють загрозу національній безпеці, та забезпечує своєчасне його оновлення».

З огляду на це, Мінкультури, діючи виключно в межах повноважень, визначених законом, на підставі офіційного звернення Служби безпеки України оприлюднило на своєму сайті Перелік осіб, які створюють загрозу національній безпеці України, і який станом на сьогодні складається із 83 осіб.

Таким чином, законодавчі норми прямої дії встановлюють автоматичну заборону демонстрування і розповсюдження тих фільмів, у яких хоча би одна особа, що брала участь у створенні фільму, внесена до Переліку осіб, які створюють загрозу національній безпеці.

Законодавством не передбачено ані складання списків конкретних заборонених фільмів, про які йдеться в листі Голови СБУ, ані відповідних повноважень для Міністерства культури України щодо прийняття рішень, які б дозволяли демонстрування і розповсюдження в Україні окремих фільмів за участі осіб, які внесені до Переліку осіб, що створюють загрозу національній безпеці.

Враховуючи вищевикладене, пропозиція Голови Служби безпеки України «ініціювати додаткове ретельне опрацювання забороненого контенту» не може бути реалізована Міністерством культури України з огляду на норми діючого законодавства.

У разі, якщо Служба безпеки України вважає за доцільне скасувати заборону на розповсюдження і демонстрування фільмів за участі конкретних акторів, яких внесено до Переліку осіб, що створюють загрозу національній безпеці, Міністерство культури пропонує надати офіційне звернення щодо цих конкретних осіб», – пояснило Мінкультури.

Нагадаємо, що 4 квітня 2016 року Правління Одеського відділення НСКУ прийняло заяву, в якій закликало переглянути ситуацію із забороною стрічок на підставі участі в них осіб, які недоброзичливо висловлювалися на адресу Української державності, нагадавши, зокрема, що під таку заборону підпадають і фільми класиків українського кінематографу Романа Балаяна та Кіри Муратової, у яких зіграли російські актори, внесені до Переліку.

Про те, що чинну практику широких заборон слід переглянути, говорили і на VIII Пленумі Правління НСКУ, який відбувся 16 березня 2016 року.

Зрештою, попри деяку абсурдність звинувачень СБУ на адресу Мінкультури – фактично у тому, що воно виконує прямі норми українського законодавства, унеможливлюючи розповсюдження та демонстрування фільмів за участі осіб, яких саме СБУ визнала такими, що вони загрожують національній безпеці, – слід відзначити, що згідно того ж закону «Про кінематографію» у Мінкультури і Держкіно все ж є невеликий простір для маневру.

У законі прямо вказано, що Держкіно відмовляє у видачі державного посвідчення на право розповсюдження і демонстрування фільмів, якщо одним з учасників фільму є фізична особа, включена до Переліку осіб, які створюють загрозу національній безпеці, оприлюдненому в установленому порядку. (Тому, наприклад, жодної нової стрічки за участі Жерара Депардьє, що він також загрожує національній безпеці, в Україні поза фестивалями показати неможливо).

Одначе, далі зазначено, що державне посвідчення на право розповсюдження і демонстрування фільмів може бути анульоване та скасована державна реєстрація фільму у разі внесення одного з учасників фільму до Переліку осіб, які створюють загрозу національній безпеці.

Таким чином, саме від Держкіно залежить, як саме чинити із тими «сумнівними» стрічками за участі «загрозливих» митців, на які в Україні задовго до моменту оприлюднення Переліку осіб, які створюють загрозу національній безпеці, отримали усі необхідні прокатні посвідчення та дозволи. Все ж таки між формулюванням «може бути анульоване» і «має бути анульоване» певна різниця є.

Втім, судячи з роз’яснення Мінкультури, воно не збирається звертати увагу на такі нюанси.

Сергій Васильєв