f y
Національна спілка кінематографістів України

Статті

Підсумки українського кінопрокату та кінопроцесу – 2014

30.03.2015

Опитування Бюро української кіножурналістики «Підсумки українського кінопрокату та кінопроцесу – 2014» проводилося з метою виявлення та презентації корпоративної ціннісної шкали, якої дотримуються кіножурналісти, – саме та медіаспільнота, що професійно покликана практично формувати у суспільстві ставлення до кінематографії як такої.

Завданнями опитування були:
– визначення найкращих і найгірших стрічок 2014 року;
– оцінка стану українського кінопрокату та характеристика динаміки його розвитку;
– оцінка стану українського кінопроцесу;
– виявлення ставлення кіножурналістів до помітних, а часом суперечливих національних кінематографічних подій 2014 року.

Опитування проводилося протягом січня-лютого 2015 року.

В опитуванні взяли участь 23 респонденти з Києва, Львова, Одеси та Херсону, що представляли 29 ЗМІ (друковані й web-видання, телепрограми).

РЕЗЮМЕ

1. Найкращі стрічки 2014 року:

1. Плем’я (реж. Мирослав Слабошпицький)
2. Готель «Гранд Будапешт» (реж. Уес Андерсон)
3. Юність (реж. Ричард Лінклейтер)
4. Голгофа (реж. Джон Майкл МакДона)
5. Іда (реж. Павел Павліковський)
6. Інтерстеллар (реж. Крістофер Нолан)
7. Два дні, одна ніч (реж. Жан-П’єр і Люк Дарденни)
8. Виживуть лише коханці (реж. Джим Джармуш)
9. Німфоманка (реж. Ларс фон Трієр)
10. Бьордмен (реж. Алехандро Гонсалес Іньярріту)

2. Найгірші стрічки 2014 року:

1. Поводир (реж. Олесь Санін)
2. Бабай (реж. Марина Медвідь)
3. Вій (реж. Олег Степченко)
4. Синевир (реж. Олександр і В’ячеслав Альошечкіни)
5-6. Залишені (реж. Вік Армстронг)
5-6. Стерео (реж. Максиміліан Ерленвайн)

3. Стрічка, що 2014 року розчарувала найбільше:

Поводир (реж. Олесь Санін)

4. Стрічка, що 2014 року здивувала найприємніше:

Плем’я (реж. Мирослав Слабошпицький)

5. Найбільш суперечлива стрічка 2014 року (названа в усіх категоріях – «кращою», «гіршою», «розчаруванням» і «приємним здивуванням» одночасно):

Плем’я (реж. Мирослав Слабошпицький)

6. Оцінка стрічок-лідерів українського кінопрокату – 2014 за касовими зборами.
Стрічки оцінювали за шестибальною шкалою, де «6» – шедевр, «5» – чудова робота, «4» – хороша робота, «3» – стрічка «так собі», «2» – погана стрічка, «1» – ганебне видовище.
Подано медіани оцінок:

1. Кохання у великому місті 3 (реж. Марюс Вайсберг, Девід Додсон) – 2
2. Джек Раян: Теорія хаосу (реж. Кеннет Брана) – 3
3. Я, Франкенштейн (Стюарт Бітті) – 2
4. Вій (реж. Олег Степченко) – 3
5. Робокоп (реж. Жозе Паділья) – 3
6. Помпеї (реж. Пол. У.С. Андерсон) – 3
7. 300 спартанців: Відродження імперії (реж. Нуам Мурро) – 2,5
8. Need for Speed: Жага швидкості (реж. Скотт Во) – 3
9. Ріо 2 (реж. Карлос Салдана) – 3,5
10. Ной (реж. Даррен Аронофскі) – 3
11. Нова Людина-павук 2. Висока напруга (реж. Марк Уебб) – 3
12. Кухня в Парижі (реж. Дмитро Дяченко) – 3
13. Годзілла (реж. Гарет Едвардс) – 3,5
14. Люди Ікс: Дні минулого майбутнього (реж. Брайан Сінгер) – 4
15. Чаклунка (реж. Роберт Стромберг) – 3
16. На межі майбутнього (реж. Даг Лайман) – 4
17. Як приборкати дракона 2 (реж. Дін Деблуа) – 4,5
18. Трансформери: Час вимирання (реж. Майкл Бей) – 2
19. Світанок планети мавп (реж. Метт Рівз) – 3,5
20. Геркулес (реж. Бретт Ретнер) – 3
21. Вартові Галактики (реж. Джеймс Ганн) – 4
22. Підлітки-мутанти. Черепашки-ніндзя (реж. Джонатан Лібесман) – 2
23. Люсі (реж. Люк Бессон) – 3
24. Той, що біжить лабіринтом (реж. Уес Болл) – 3
25. Праведник (реж. Антуан Фукуа) – 4
26. Дракула. Невідома історія (реж. Гарі Шор) – 2
27. Гірко! 2 (реж. Жора Крижовніков) – 3
28. Лють (реж. Девід Ейр) – 4
29. Інтерстеллар (реж. Крістофер Нолан) – 4
30. Голодні ігри: Переспівниця. Частина 1 (реж. Френсіс Лоуренс) – 3
31. Пінгвіни Мадагаскару (реж. Саймон Дж. Сміт) – 3
32. Хоббіт: Битва п’яти воїнств (реж. Пітер Джексон) – 3

7. Оцінка українських (і знятих за участі України) стрічок в національному кінопрокаті – 2014.
Стрічки оцінювали за шестибальною шкалою, де «6» – шедевр, «5» – чудова робота, «4» – хороша робота, «3» – стрічка «так собі», «2» – погана стрічка, «1» – ганебне видовище.
Подано медіани оцінок:

1. Креденс (реж. Валентин Васянович) – 4
2. Київський торт (реж. Олексій Шапарєв) – 2
3. Зелена кофта (реж. Володимир Тихий) – 3
4. Трубач (реж. Анатолій Матешко) – 4
5. Синевир (реж. Олександр і В’ячеслав Альошечкіни) – 2
6. Ти мене кохаєш? (реж. Юлія Курбатова) – 2,5
7. Апарт (реж. Олександр Шапіро) – 3
8. Майдан (реж. Сергій Лозниця) – 4
9. Самотній за контрактом (реж. Євгеній Матвієнко) – 3
10. Плем’я (реж. Мирослав Слабошпицький) – 5
11. Такі красиві люди (реж. Дмитро Мойсеєв) – 3
12. F 63.9 Хвороба кохання (реж. Дмитро Томашпольский, Олена Дем’яненко) – 3
13. Поводир (реж. Олесь Санін) – 3
14. Це я (реж. Анна Акулевич) – 3
15. Бабай (реж. Марина Медвідь) – 2
– . Великі короткі метри. Фільми-дебюти 1970-х (к/м альманах, УРСР) – 4,5

Примітка. «Ти мене кохаєш?» оцінили два респонденти, «Київський торт» – три респонденти, «Апарт» і альманах «Великі короткі метри. Фільми-дебюти 1970-х» – чотири респонденти, «Самотній за контрактом» – п’ять респондентів.

8. Репертуар кінопрокату – 2014 і задоволеність художніх потреб глядачів:

Репертуар повністю задовольняє художні потреби глядачів – 0%
Репертуар задовольняє більшість художніх потреб глядачів – 4%
Репертуар лише частково задовольняє художні потреби глядачів, але частина лишається незадоволеною – 61%
Репертуар скоріше не задовольняє художні потреби глядачів – 26%
Репертуар абсолютно не задовольняє художні потреби глядачів – 4%
Важко відповісти – 4%

9. Зміни українського кінопрокату в порівнянні з 2013 роком:

Стан українського кінопрокату істотно покращився – 0%
Стан українського кінопрокату покращився – 26%
Стан українського кінопрокату залишився без змін – 43%
Стан українського кінопрокату погіршився – 30%
Стан українського кінопрокату істотно погіршився – 0%

10.Найкраща компанія кінодистриб’ютор в Україні:

1. «Артхаус Трафік» (61%)
2. «B&H Film Distribution Company» (26%)
3. «UFD» («Ukrainian Film Distribution») (9%)
4. МКФ «Молодість»(4%)
Не відповіли – 17%

10. Оцінка національного кінопрокату – 2014 за п’ятибальною шкалою:

«5» балів – 0%
«4» бали – 22%
«3» бали – 52%
«2» бали – 22%
«1» бал – 0%
Не відповіли – 4%

12. Найцікавіші українські стрічки, переглянуті кіножурналістами на фестивалях, спеціальних показах і т.п. протягом 2014 року, та їх оцінка.
Стрічки оцінювали за шестибальною шкалою, де «6» – шедевр, «5» – чудова робота, «4» – хороша робота, «3» – стрічка «так собі», «2» – погана стрічка, «1» – ганебне видовище.
Подано медіани оцінок найчастіше згадуваних повнометражних стрічок:

1. Присмерк (реж. Валентин Васянович) – 5
2. Євромайдан. Чорновий монтаж (альманах) – 5
3. До побачення, сінефіли (реж. Станіслав Битюцький) – 4,5
4. Брати. Остання сповідь (реж. Вікторія Трофіменко) – 4
5. Жива ватра (реж. Остап Костюк) – 4

13. Кількість переглянутих кіножурналістами 2014 року українських стрічок:

Від одного до чотирьох фільмів – 4%
Від п’яти до десяти фільмів – 35%
Більше десяти фільмів – 57%
Жодного фільму – 0%
Важко відповісти – 4%

14. Найкраща українська стрічка 2014 року на думку кіножурналістів:

Плем’я (реж. Мирослав Слабошпицький) (48%)

15. Стрічка, яку слід було висунути від України на «Оскар» за підсумками 2014 року:

Плем’я (реж. Мирослав Слабошпицький) (74%)

16. Найважливіші українські кіноподії – 2014:

1. Безпрецедентний успіх фільму «Плем’я» (реж. Мирослав Слабошпицький) на численних МКФ (отримання ним трьох десятків фестивальних нагород, у тому числі Гран-прі секції «Тиждень критики» 67-го Канського МКФ).
2.Вихід у національний кінопрокат протягом року низки вітчизняних стрічок і стрічок, знятих за участі України в рамках спільного виробництва.
3. Діяльність кінематографічної спільноти «#Babylon’13».
4. Потужний розвиток вітчизняного неігрового кіно та побільшання інтересу до нього в українських глядачів.
5. Підпал київського кінотеатру «Жовтень».
6. Успішний загальноукраїнський кінопрокат стрічки «Поводир» (реж. Олесь Санін), яку подивилися 360 тис. глядачів.
7. Проведення у декількох містах України Тижнів українського кіно на підтримку Олега Сенцова.
8. Проведення 44-го Київського МКФ «Молодість».
9. Збереження у Податковому кодексі норми про тимчасове звільнення від сплати податку на додану вартість професійної діяльності суб’єктів кіногалузі.
10. Активізація кіноспільноти з ініціювання реформи вітчизняної кіноіндустрії та посилення громадського контролю за діяльністю влади у галузі кіно.

17. Оцінка результатів чотирирічної діяльності Катерини Копилової на посаді голови Державного агентства України з питань кіно за п’ятибальною шкалою:

«5» балів – 4%
«4» бали – 52%
«3» бали – 13%
«2» бали – 0%
«1» бал – 4%
Не відповіли – 26%

18. Найбільше досягнення діяльності Катерини Копилової на посаді голови Державного агентства з питань кіно:

Збільшення (зростання, активізація) виробництва українських фільмів (30%)

19. Ставлення до призначення Олеся Янчука генеральним директором Національної кіностудії імені Олександра Довженка:

Підтримую – 13%
Не підтримую – 30%
Мені це байдуже – 26%
Важко відповісти – 30%

20. Чи варто було проводити минулорічний Одеський МКФ у ситуації фактичних бойових дій, що відбувалися тоді на Сході України?

Так, варто – 78%
Ні, не варто – 17%
Важко відповісти – 4%

21. Ставлення до призначення Пилипа Іллєнка головою Державного агентства з питань кіно:

Підтримую – 22%
Не підтримую – 52%
Мені це байдуже – 9%
Важко відповісти – 17%

22. Чи було враховано владою думку кіноспільноти під час призначення Пилипа Іллєнка головою Державного агентства з питань кіно?

Так, було – 9%
І так, і ні, думку було враховано частково – 30%
Ні, не було – 35%
Важко відповісти – 26%

23. Чи вважаєте ви доцільним виділяти державну підтримку на проекти, орієнтовані на широку аудиторію, за умови залучення продюсерами загальнонаціональних телеканалів до створення фільмів і їх телевізійних версій (така норма діяла для Сьомого пітчингу Державного агентства з питань кіно):

Так, вважаю – 39%
Ні, не вважаю – 30%
Важко відповісти – 30%

24. Ставлення до заборони для кіно- і телепоказу, публічного комерційного відео, домашнього відео на території України усіх фільмів і серіалів за участі Михайла Пореченкова й Івана Охлобистіна, які публічно підтримали терористичні організації «ДНР» і «ЛНР»:

Позитивне – 48%
Негативне – 35%
Мені це байдуже – 4%
Важко відповісти – 13%

25. Чи вважаєте ви дії Державного агентства з питань кіно із заборони розповсюдження та демонстрування фільмів і серіалів за участі Михайла Пореченкова та Івана Охлобистіна на території України проявом цензури?

Так, вважаю – 44%
Ні, не вважаю – 39%
Важко відповісти – 17%

26. Ставлення до призначення Івана Козленка генеральним директором Національного центру Олександра Довженка:

Підтримую – 65%
Не підтримую – 4%
Мені це байдуже – 4%
Важко відповісти – 26%

27. Чи підтримуєте ви рішення влади істотно скоротити фінансування українського кіно?

Підтримую – 13%
Не підтримую – 83%
Мені це байдуже – 0%
Важко відповісти – 4%

28. Епітети, що для кіножурналістів найточніше характеризують діяльність Міністерства культури у галузі кіно протягом 2014 року:

– Голослівна
– Непослідовна
– Непрофесійна
– Неефективна
– Невпливова
– Відстала

29. Епітети, що найточніше характеризують діяльність Державного агентства з питань кіно протягом 2014 року:

– Невпевнена (розгублена)
– Ідеологічно (політично) заангажована
– Нестратегічна
– Безсила

30. Епітети, що найточніше характеризують діяльність Національної спілки кінематографістів України у галузі кіно протягом 2014 року:

– Невпливова
– Демократична
– Непомітна

31. Національний кінодіяч – «Особистість 2014 року в українському кіно»:

Мирослав Слабошпицький (57%)

32. Оцінка українського кінороку – 2014 за п’ятибальною шкалою:

«5» балів – 9%
«4» бали – 65%
«3» бали – 22%
«2» бали – 0%
«1» бал – 0%
Не відповіли – 4%

33. Ставлення до законодавчої заборони розповсюдження і демонстрування фільмів, що містять популяризацію дій правоохоронних органів, збройних сил, інших збройних, військових і силових формувань Російської Федерації

Позитивне – 48%
Негативне – 30%
Мені це байдуже – 4%
Важко відповісти – 17%

34. Оцінка поточної діяльності влади із розробки стратегії розвитку кіноіндустрії, а також безпосереднього реформування вітчизняної галузі кіно:

«5» балів – 0%
«4» бали – 17%
«3» бали – 22%
«2» бали – 35%
«1» бал – 9%
Не відповіли – 17%

Кіножурналісти, що взяли участь в опитуванні:

1. Анастасьєва Олеся (web-вид. «Телекритика»);
2. Батурін Олег (газета «Новий день», Херсон, web-вид. «LB.ua»);
3. Битюцький Станіслав (web-вид. «Cineticle», «Colta», «Сеанс»);
4. Бондарчук Дмитро (незалежний кінокритик);
5. Васильєв Сергій (web-вид. «НСКУ», «БУК»);
6. Володарський Юрій (газета «2000», web-вид. «Forbes.ua»);
7. Грабович Ігор (програма «Аргумент кіно», телеканал 1+1);
8. Гусєв Олександр (web-вид. «Українська правда», «Neformat»);
9. Женін Євгеній (газета «Белая акация», Нью-Йорк, web-вид. «Одеське відділення НСКУ», авторські програми і цикли про кіно на ТБ);
10. Коваленко Юлія (web-вид. «Cineticle», «OdArt: территория культуры»);
11. Кокотюха Андрій (web-вид. «Телекритика»);
12. Коркодим Олена (web-вид. «Телекритика»);
13. Кузнєцова Юлія (web-вид. «Оkino.ua»);
14. Купріна Юлія (газета «Капітал»);
15. Лях Анастасія (web-вид. «Обозреватель»);
16. Петрова Марина (програма «Факти», телеканал ICTV);
17. Підгора-Гвяздовський Ярослав (газета «Дзеркало тижня. Україна», web-вид. «Zbruc.eu»);
18. Рутковський Олександр (газета «2000»);
19. Свято Роксоляна (журнали «Кіно-Театр», «Український журнал» (Чехія–Україна));
20. Сліпченко Катерина (газета «Львівська газета», web-вид. «Zaxid.net»);
21. Телюк Олександр (web-вид. «Cineticle», «LB.ua», «Zbruc.eu»);
22. Тетерюк Марія (журнал «Кіно-Театр», web-вид. «LB.ua»);
23. Філатов Антон (web-вид. «Fraza.ua», «UkrCinema.com»).

Сергій Васильєв