f y
Національна спілка кінематографістів України

Новини спілки

До позачергового З’їзду НСКУ: Програма Тараса Ткаченка

15.10.2016

25 жовтня 2016 року у Будинку кіно відбудеться позачерговий З’їзд НСКУ. Подаємо програму кінорежисера, секретаря Правління НСКУ, голови Комісії з авторських прав Тараса Ткаченка, який має намір балотуватися на посаду голови НСКУ.

До VII (Позачергового) З’їзду
Національної спілки кінематографістів України

Програма ТАРАСА ТКАЧЕНКА
(має намір балотуватися на посаду голови НСКУ)

На жаль, роль Спілки, як потужного інструменту соціального і професійного захисту з часом невпинно зменшується. Можна довго перераховувати причини, серед яких і політика держави, спрямована на витіснення творчих спілок (і громадських організацій в цілому) на периферію суспільного життя, максимальне ускладнення їх фінансово-економічного стану – через що, власне, маємо проводити цей позачерговий з’їзд, і фінансові труднощі, і ті обставини, що Спілка слабко адаптується до умов сучасного кінопроцесу і, як наслідок, не може запропонувати кінематографістам скільки-небудь виразних заохочувальних мотивів щодо їх перебування у Спілці. Саме останнє є основною причиною того, що сьогодні все менше молодих кінематографістів прагнуть до її лав.

Це не означає, що потрібно докорінно реформувати Спілку, але модифікувати її діяльність, змінити акценти – потрібно.

Власне, пошук нових форм існування Спілки вівся давно. Шкода, що сьогодні малоактивною є діяльність професійних гільдій. А ідея, сенс якої у тому, аби Спілка стала об’єднанням професійних гільдій, майже не працює.

Потрібно знову повернутися до ідеї активнішого функціонування гільдій. Найперше слід відродити режисерську гільдію, а також створити гільдію продюсерську. Взагалі слід сказати, що продюсери слабко представлені в Спілці, а це сьогодні чи не найдієвіша й найдинамічніша частина кіноспільноти, здатна багато чого зробити для реформування Спілки.

Діяльність цих двох гільдій – режисерської і продюсерської – у рамках Спілки може привести до виникнення середовища по виробленню спільних правил гри в сучасних умовах кіновиробництва, взаємних етичних, організаційних і юридичних норм. Така дискусія покличе до життя й інші професійні гільдії – операторську, акторську, інші.

Окрім того, хотілось би розбудовувати консультаційний і освітній потенціал Спілки.

Надання юридичних консультацій, проведення фахових семінарів – цим усім Спілка займалася, – але сьогодні ця робота перейшла до комерційних структур. Налагодити таку роботу можливо без залучення великих коштів. Авторитет НСКУ – це теж великий капітал, що дозволяє залучати різноманітні структури на партнерських началах.

Саме освітня, консультаційна робота, професійний захист, юридична підтримка – ось ті козирі, які ми ще здатні використати, аби залучити до роботи у Спілці молодь і повернути нам авторитет і роль рівноправного гравця в сучасному кінопроцесі.

На жаль, з Будинку кіно пішли – на модерніші майданчики – чимало фестивалів. Сьогодні головною проблемою його ефективного функціонування є застаріле технічне оснащення. Це не дає змоги ні проводити власні заходи на належному рівні, ні здавати площі в оренду за адекватну ціну. Таким чином питання технічного переоснащення Будинку кіно є першочерговим.

Розумію, що не варто посягати на заощадження Спілки, котрі є основою соціального захисту старших членів Спілки. Не буду стверджувати, що маю бачення, як упоратись з цим завданням, але його варто вирішувати найближчим часом. Водночас, пропонувати фестивалям у тій чи іншій форму повернутися в Будинок кіно варто, оскільки йому потрібно повертати статус центру кінематографічного життя.

Актуалізації роботи Спілки неабияк сприяє запровадження Премії НСКУ, престиж котрої потрібно піднімати. А також активна робота з молодими кінематографістами. Цікавою і продуктивною виявилася співпраця з кінотеатром українського фільму «Ліра». Сьогодні саме ці види діяльності є для Спілки найперспективнішими.

Вважаю, що можемо активніше долучитись до процесів законотворення, активною була участь у розробці законопроекту №3081-д «Про державну підтримку кінематографії в Україні», перешкоджання в прийнятті некоректного закону про авторське та суміжні права (№2447, так званий «законопроект Пташник»), але сьогодні потребує активного втручання спроба проштовхнути новий закон про ОКУ (організації колективного управління), що теж ставить під сумнів існування нинішньої системи отримання роялті, котра лише спинається на ноги. Участь Спілки у цьому процесі необхідна.

Отже, підсумую. Задля розвитку нашої Спілки і її ствердження необхідно:

  • повернення до ідеї Спілки як об’єднання професійних гільдій;
  • залучення до лав НСКУ, до Правління і Секретаріату Правління представників продюсерського цеху із одночасним створенням відповідної гільдії;
  • створення на базі Спілки консультаційного та навчального центру та центру професійного захисту;
  • пошук способів модернізації Будинку кіно та повернення йому ролі фестивального центру;
  • робота з молоддю, партнерські взаємини з іншими осередками кіно Києва і України;
  • активна участь у законотворчому процесі.

Окремо хотілось би сказати про проблему соціального захисту спілчан. На жаль, можливості Спілки щодо надання матеріальної допомоги від року в рік зменшуються. Що робити, аби утримати позиції в соціальному захисті?

Тільки стратегічна мета перетворення НСКУ на професійну спілку з відповідними повноваженнями хоча б у віддаленій перспективі може змінити картину. А реконструкція Будинку кіно може дати підстави для збільшення орендної плати за площі, що становить основу комерційних прибутків НСКУ. Одначе ці завдання варто вирішувати обережно, оскільки розуміємо, яким є ризик втратити все.

Однак організацію партнерських взаємин з юридичними установами, спробу розширити міжнародну діяльність, пошук грантів можемо починати вже тепер, без особливих фінансових ризиків. Ресурси до цього передусім кадрові – вони в нас самих, передусім тих, хто очолює і очолюватиме Спілку, у тих спілчанах, які щодалі упевненіше адаптуються до непростих колізій сучасного життя.

Тарас Ткаченко,
кінорежисер, секретар Правління НСКУ,
голова Комісії з авторських прав

17 грудня, понеділок, Синій зал Цикл «Наші співвітчизники у світовому кіно» Художній фільм «ТАЄМНИЦЯ НАТАЛІ ВУД»(ІІ серія)

18 грудня, вівторок, Малий зал Вечір до Дня вшанування учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС

18 грудня, вівторок, Синій зал ЦИКЛ ВЕЧОРІВ «КІНО ПРО КІНО» Документальний фільм «ЗАГАЛЬНИЙ ЗШИТОК»