f y
Національна спілка кінематографістів України

Статті

Залишений фільм відновили

22.06.2018

Епопея зі зйомками фільму за романом Василя Шкляра «Чорний ворон» триває. Але вже у конструктивний спосіб. Нарешті, майже через два роки після виграного конкурсу Держкіно.

У фільму з’явився новий режисер – Тарас Ткаченко, про що Тарас особисто підтвердив у телефонній розмові. Минулого місяця з ним зв’язалися з «1+1» і запропонували долучитися до проекту, замість вибулого (чи звільненого, чи «за своїм бажанням») Олега Туранського. Аби не було конфліктної ситуації, Ткаченко перевірив надану каналом інформацію шляхом дзвоника до Туранського. Таким чином, повідомлення прес-служби «1+1» про зміну режисера у «Залишенці. Чорному вороні» набуло остаточного вигляду.

Група «1+1 медіа» у відповіді «Детектору медіа» на питання, чому саме було усунуто режисера, не вказала жодних конкретних причин і відповіла максимально туманно: «Ми вважаємо, що заміна режисера – це нормальний робочий процес, тому що впродовж роботи над дуже непростим матеріалом книги Шкляра виникали різні підходи щодо того, як саме продовжувати проект. Канал дуже вдячний Олегу Туранському, адже багато його напрацювань будуть використані для подальшої роботи над картиною».

Колишньому сценаристу проекту Андрію Кокотюсі продюсери не пояснювали причини зміни режисера і сценариста проекту: «Жоден канал не пояснює жодному сценаристу, чому змінено режисера чи іншого найманого на проект працівника. Залучати людей до проектів чи міняти персоналій – питання винятково внутрішнє. Подібні пояснення даються лише в тому випадку, коли сценарист є головним інвестором проекту», – сказав він «Детектору медіа». Про зміну режисера і продакшн-студії (далі над проектом працюватиме «1+1 продакшн» замість Sister’s Production) він знає з повідомлень у відкритих джерелах.

Втім, затвердження нового режисера узаконює не телеканал, а та інституція, що первинно виділяла на виробництво гроші – власне, Держкіно. Бо саме конкурс Державного агентства України з питань кіно, 9-й, у вересні 2016 року виграв проект. 19 грудня того ж року Держкіно уклало з компанією «ТЕТ-продакшн» («1+1 медіа») контракт про надання «Залишенцю…» державної фінансової підтримки розміром 11 млн. 873,5 тис. грн (50% від загальної вартості виробництва фільму – 23 млн 746,9 тис. грн.). На той момент режисером значився Олег Туранський, а сценаристом – Андрій Кокотюха. І мова йшла про створення повнометражного ігрового фільму, а не 4-серійної телеверсії, про що за 9 місяців перед цим домовилися «1+1» і автор роману Василь Шкляр.

Була проведена велика робота – кастинг, пошук локацій, організація та забезпечення комбінованих зйомок, створення титрів, виготовлення комп’ютерної графіки та компоузингу тощо. На все це, за інформацією Держкіно, надану через запит «Детектора медіа», компанія виробник витратила 1 млн 611 тис. 778 грн (531 тис. 486,02 грн за рахунок продюсера-виконавця). Проте на цьому все й стало.

 

Незадоволеність сценарієм виявилась як раз перед початком знімального періоду. Його взялися переписувати. А невдовзі стало відомо про творчий конфлікт телеканалу і режисера. Та наразі віднайденого нового режисера офіційно закріпити за проектом може лише Експертна комісія при Держкіно, яка свого часу розглядала проект і ставила йому переможні в конкурсі бали. Збори комісії відбудуться ось-ось. А поки ведеться робота над переробкою сценарію. «Адже, – як пояснює «1+1 медіа», – ми з великою відповідальністю ставимося до цього визначного твору».

Власне, саме він – сценарій – головний камінь спотикання проекту. Як розказав «Детектору мадіа» Тарас Ткаченко, канал прагне зробити касовий фільм, тож зусиль для цього прикладається чимало. За словами Тараса, в минулій версії були додані нові шматки, зокрема персонаж антигероя, конфлікт в образі головного жіночого персонажу, що було дивно, і не подобалося ні самому авторові роману, ні редакторам каналу.

Водночас Андрій Кокотюха сказав «Детектору медіа», що не чув жодних претензій щодо своєї роботи над сценарієм за романом «Чорний ворон»: «Версія, над якою працював я, після схвалених каналом правок буда подана на пітчінг Держкіно й успішно його пройшла. Після того також були побажання внести правки, що є звичайною практикою і жодним чином не зазіхало на творчу свободу мене як автора».

Василь Шкляр не хотів повного перетворення роману, він вважав, що треба взяти деякі його частини і «докрутити» драматургічні моменти. Тарас Ткаченко почав робити навіть більш радикально, доволі далеко відходячи від роману. Поки не зустрів Тараса Антиповича, українського письменника, автора 5 романів, журналіста за освітою і співсценариста зокрема фільму «Троє» Івана Кравчишина про Нестора Махно і громадянську війну 20-х років минулого століття. В цьому плані символічним є перегук історичних реалій попередньої роботи Антиповича з «Залишенцем…», який розповідає історію так само з 20-х років і збройну боротьбу повстанців Холодного яру з більшовиками.

«Якщо я відійшов від роману, – розповідає Тарас Ткаченко, – то Антипович повернувся в русло роману. Він посилює героя, посилює його основну мотивацію. А в романі він же не мав мотивації: для епічної форми це цілком допустимо, а для драматургічної – ні».

Антипович написав сценарну заявку, за якою і буде робитися сценарій, до речі, у тісній співпраці із самим Шклярем. Завершити його мають до кінця літа. У серпні, паралельно дороблюючи всі деталі, має розпочатися підготовчий період, а зймоки – наприкінці осені.

Провадити зйомки планують на Черкащині, де і знаходиться Холодний Яр, місце подій роману, у свою чергу взятих з реальних подій сторічної давнини. Та назагал причиною вибору конкретно цієї місцевості є неможливість знайти в Києві чи попід Києвом потрібних декорацій, а потрібні автентичні хутори і хати, які будувати було б занадто дорого. Попри це в кадрі не буде відомих сучасникам об’єктів, на кшталт дубу Максима Залізняка.

«Я противник того, щоб знімати туристичні об’єкти, – пояснює Тарас. – До того дубу вже поклали доріжку, його самого обнесли парканчиком, та й ресторан поруч побудували. Для історичного фільму це не зовсім підходить, м’яко кажучи».

На початку 2019 року творці мають приступити до постпродакшну, аби на весні випустити фільм у прокат. Про серіал мова вже (поки?) не ведеться.

Ярослав Підгора-Гвяздовський для «Детектора медіа»