f y
Національна спілка кінематографістів України

Статті

Для формалістів і дебютантів

11.06.2017

Дмитро Десятерик, «День»

31 травня 2017 року у Будинку кіно відбулася церемонія нагородження лауреатів Премії Національної спілки кінематографістів України за найкращі вітчизняні фільми 2016 року.

Спеціальною премією імені Олександра Довженка – Почесною відзнакою НСКУ за видатний внесок в українське та світове кіномистецтво було відзначено режисера анімаційного кіно, художника, педагога Євгена Сивоконя.

Якщо ж бути точним, то цього вечора вручалися дві відзнаки: дипломи Асоціації кінокритиків НСКУ та власне Премії НСКУ.

Дипломами Асоціації кінокритиків за результатами опитування Бюро української кіножурналістики (БУК) відзначені такі роботи:

  • найкращий фільм – «Моя бабуся Фані Каплан» (режисер Олена Дем’яненко);
  • найкращий ігровий фільм – «Гніздо горлиці» (режисер Тарас Ткаченко);
  • найкращий неігровий фільм – «Українські шерифи» (режисер Роман Бондарчук);
  • найкращий анімаційний фільм – «Микита Кожум’яка» (режисер Манук Депоян);
  • найкращий короткометражний фільм – «Цвях» (режисер Філіп Сотниченко);
  • найкращий фільм-дебют – «Varta1, Львів, Україна» (режисер Юрій Грицина).

Премії НСКУ отримали:

  • найкращий неігровий фільм – «Десять секунд» (режисер Юлія Гонтарук);
  • найкращий анімаційний фільм – «Микита Кожум’яка» (режисер Манук Депоян);
  • найкращий короткометражний фільм – «24» (режисер Станіслав Битюцький);
  • найкращі дебюти – «Виклик» (режисер Олег Харченко) і «Спогади мерця» (режисер Микола Засєєв).

Номінацію «Найкращий ігровий фільм» було знято рішенням журі Премії НСКУ через відсутність конкурсу. Натомість вручили дві премії у категорії «Найкращий фільм-дебют», що відповідає новій концепції Премії НСКУ, яка відтепер буде більшою мірою зосереджена на підтримці молодих кінематографістів.

Премію НСКУ вручали вчетверте.

Найцікавіше тут – колізія, що виникає при порівнянні лауреатів кінокритиків з одного боку та фаворитів журі НСКУ – з іншого. Зрозуміло, що збігу щодо «Микити Кожум’яки» було не уникнути, бо минулого року це був єдиний повнометражний, добре профінансований та прорекламований анімаційний проект. А ось з розходженнями ситуація інакша. Як не стався до ігрових картин, що були завершені минулого року (ми зараз не говоримо про їхню якість), – вони вийшли на екрани і мали свою публіку, тому посилання журі НСКУ на «відсутність конкурсу» звучать дещо дивно. Мабуть, секрет у тому, що БУК проводить опитування, розсилаючи анкети по широкій базі кінокритиків і кіножурналістів, зокрема тих, хто не входить у НСКУ. Тож у першому випадку очевидна схильність заохочувати формальний пошук і експеримент – це стосується, зокрема, незвичних за формою «Цвяха» та, особливо, «Varta1, Львів, Україна», а також ліричних і водночас іронічних «Українських шерифів». І не дивно, що у НСКУ у пошані виявилися більш традиційні й водночас актуальніші «Десять секунд», присвячені наслідкам війни в Маріуполі. Окремої похвали заслуговує прагнення НСКУ підтримувати початківців – це стосується, зокрема, й роботи Станіслава Битюцького, рівною мірою кінокритика, кіномана і кінорежисера.

Загалом головний підсумок нагородження – кінопроцес в Україні не спиняється й урізноманітнюється на очах. Що не може не тішити.

Дмитро Десятерик, «День», 1 червня 2017 року