Георгій Шенгелая. Подорожі режисера – у часі та просторі
29.05.2017
Заступник голови НСКУ, кінознавець Сергій Тримбач на день народження кінорежисера Георгія Шенгелая.
Видатний грузинський кінорежисер Георгій Шенгелая у травні 2017-го відзначив своє 80-ліття.
Георгій Миколайович Шенгелая народився 11 травня 1937 року в Москві, у творчій сім'ї (батько – кінорежисер Ніколай Шенгелая, мати – актриса Ната Вачнадзе).
Навчався у ВДІКу (майстерня Олександра Довженка, по його смерті – Михаїла Чіаурелі; парадокс долі – останній був Довженковим ворогом).
З 1961 року Георгій Шенгелая – режисер студії «Грузія-фільм», а також керує режисерською майстернею в Інституті театру і кіно імені Шота Руставелі в Тбілісі.
Георгій Шенгелая зняв 12 картин, серед яких «Піросмані» (1969), «Прийди в долину винограду» (1971), «Дівчина зі швейною машинкою» (1980), «Подорож молодого композитора» (1985), «Смерть Орфея» (1996), «І йшов потяг» (2005) та інші.
Георгій Шенгелая був одружений на актрисі Софіко Чіаурелі (1937–2008). У шлюбі народилися двоє синів: Микола (Ніко) – художник і Олександр (Сандро) – актор.
Події «Подорожі молодого композитора» відбуваються 1907 року. Мандрівка збирача народного музичного фольклору, і ніби ж усе традиційно, весело й співучо, та насправді йдеться про інше – країна й народ перебувають у глухому куті, у відчаї, який загнано кудись подалі й поглибше... А власне сам збирач фольклору, проти своєї волі, випроявлює інакомислячих, таких небажаних.
У фільмі «Піросмані» – про легендарного грузинського художника. І так само трагічне відчуття світу, який не відповідає взаємністю художникові, який просто не чує його...
Знімаючи цей фільм, Георгій Шенгелая вочевидь думав і про свого учителя, Олександра Довженка.
Сергій Тримбач