8 листопада, неділя, Червоний зал
08.11.2015
Алік Шпилюк представляє проект «Мистецькі фільми в Будинку кіно»
Художній фільм «ТАКСІ»
Автор сценарію та режисер Джафар Панахі
«Золотий ведмідь» Берлінського кінофестивалю-2015
Іран, 2015 рік
«Захалявне кіно»
Іранський кінорежисер Джафар Панахі у власній стрічці виконує роль таксиста. Йому зустрічаються різні пасажири, із якими він спілкується на широкі теми: побутові, соціальні, політичні...
Дивовижно, але, перебуваючи від кінця 2010 року під домашнім арештом і забороною знімати фільми (мало не так, як колись Тарасові Шевченку заборонили «писати і малювати»), іранець примудрився зробити вже третю стрічку...
Як це йому вдається — не зовсім зрозуміло. Чи то влада дивиться на все це крізь пальці (мовляв, хай балується хлопець, нам від того ні жарко, ні холодно). Чи хитрун-режисер обводить своїх охоронців крізь пальці. За аналогією з тим же Шевченком, який записував вірші у захалявну книжечку, це кіно так само можна назвати «захалявним». Нинішні носії кінематографічного зображення — мініатюрні, не те що колишні. Спробували б раніше провезти крізь кордон пару «яуфів» із коробками з плівкою. Нині ж, як бачимо, все це без проблем, можна навіть iнтернет-шляхами транспортувати, тим більше що картину виконано за мінімалістських прийомів зйомки та обробки матеріалу.
Водночас у фільмі немає титрів. Ну так, сам Панахі пізнається в кадрі й без написів. Та все ж формально — це кіно без ознак власне завершеного фільму. Так, матеріал, знятий камерою спостереження в авто. Чомусь подумалося, що нині й наше кіно під забороною. Й отакий мінімалістський спосіб усе ж робити кіно можна використати і нашим кінематографістам. Власне, так воно й було ще зовсім недавно, коли молоді об’єдналися задля творення кінострічок без жодного фінансування. Дехто досі обурений альманахом «Мудаки. Арабески», знятому без жодної копійки вкладень із чийого б то не було боку. Але ж це був виклик — суспільству і державі, в першу чергу останній.
Сергій Тримбач
Початок о 15 годині
ВХІД ЗА ЗАПРОШЕННЯМИ
Запрошення на показ фільму можна отримати у творчому відділі НСКУ
(каб. № 208).