f y
Національна спілка кінематографістів України

Новини спілки

НЕ ПРОПАЛА ГРАМОТА, НЕ ПРОПАЛА...

16.06.2023

Sergiy Trymbach

15 червня, День народження ІВАНА МИКОЛАЙЧУКА

Уперше цей день без Марічки Миколайчукової, тепер вона вже там, разом з Іваном...

Миколайчук чув у собі велику традицію національної культури, національного світобачення. Не випадково ж почав з ролі Тараса Шевченка у „Сні” Володимира Денисенка. Й одночасно Іван Палійчук у „Тінях...”. Їх феноменальність у тому, що заговорив, знову! нарід, мову якого убивали, нищили упродовж століть... Заговорив мовою обрядів, ритуальних дійств, ярмаркових трагіфарсів.

Пізніше, у „Пропалій грамоті” за Гоголем, зробленій Борисем Івченком за активної участі Миколайчука-актора і Миколайчука-концептуаліста, вдасться виразити той самий ярмарковий сміх, що покривав - і підривав! - усю площину життя Російської імперії: від народного низу до імперського верху. Це й не сподобалося, фільм в Україні не показували до 1987 року. Кого-кого, а імператорських височеств із імперських кабінетів „трогать не могі” – й до сьогодні так.

Миколайчук і справді „народний геній”, як сказав про нього Сергій Параджанов. Поставивши в один ряд із Довженком, який колись, у „Звенигорі”, першим у вітчизняному кіно, зумів зафіксувати і виразити поклади народної душі, історію народного світовідчуття.

До речі, і Параджанов так само незрідка презентував себе в ролі Довженкового учня (багато що, за звичаєм, вигадуючи, фантазуючи). В риму з тим чув якось від Миколайчука історію, як замолоду він усе хотів познайомитись з Довженком. Нарешті зібрався, поїхав до Києва. З вокзалу пішки на кіностудію. А там оголошення: „Учора в Москві помер Олександр Довженко”.

Чиста вигадка... Миколайчукові було тоді, у 56-му, лишень 15 літ, і навряд чи він навіть чув про Довженка. В школі його не вивчали, у пресі не пропагували. Це із розряду автобіографічних міфів, які митці залюбки складають про себе. Нормальна, природна річ. Важливе інше – і Параджанов, і Миколайчук тулилися до могутньої тіні Довженкової, для них він був взірцем проникнення в глибини народної культури, народної свідомості.

Миколайчук любив не тільки рідну Буковину, а й Київ. Якось я запитав його, чи не хотів би він перебратися на житло із Березняків на правий берег, у старе місто. „Що ви, - вигукнув він.- Ні за що не проміняю! Щовечора я милуюсь на Лавру, на золотий, божественний блиск церковних бань!”

Разом з тим кіностудійний фабричний конвейєр гнітив його. Може тому мріяв одного прекрасного дня покинути кіно і віддатися чистій літературі. Майже суголосно Шевченковому ідеалові: „поставлю хату і кімнату, садок-райочок посаджу...”. І в тім раю творити в режимі вільного птаха. Не збулося. Хоча необхідність особистісної свободи і є основним посланням митця нам, нині сущим...

Дорогий Іване, з Днем народження Вас! Марічці вітання, й усім-усім, у вас там чудесний гурт зібрався.

А ще вітаю Україну й українців з цим днем, коли народилася людина, яка й була, власне, самою Україною!!

Фото авторства Олександра Бронштейна.

https://www.facebook.com/sergiy.trymbach

Журнал "Кіно-Театр"

15 червня - 82 роки Івану Миколайчуку

Ми часто згадуємо його фільми, його як особистість, цитуємо Ліну Костенко: "Його в обличчя знали вже мільйони / Екран приносить славу світову".

Картина літнього ранку, коли Миколайчук косив у Халепї траву (там велися зйомки фільму "Вавилон ХХ"), постала виразна, навіки втілившись у поетичне слово.

Незмінний інтерес до життя і творчості Івана Миколайчука спонукає дослідників до нових пошуків. І журнал "Кіно-Театр" охоче відгукується, аби донести читачам їхні знахідки. Цього разу в наступному (№4) буде надрукований документ з архіву СБУ, знайдений Владиславом Таранюком. А ще одна стаття - уже теоретична - належить перу Юлія Швеця, який розглянув фільм Миколайчука "Вавилон ХХ" в контексті теорії Пєра Паоло Пазоліні.

https://www.facebook.com/profile.php?id=100059190293203