f y
Національна спілка кінематографістів України

Новини спілки

НА ОСТРОВІ ЛЮБОВІ. ДЕНЬ НАРОДЖЕННЯ КОМПОЗИТОРА ВОЛОДИМИРА ГРОНСЬКОГО

27.12.2022

Sergiy Trymbach

НСКУ, Українська кіноакадемія

Дорогий Володимире Петровичу, другий день п'ю Ваше здоров'я. Вітаю щиро! Хай пишеться музика, хай вона звучить у нашому ефірі - і наповнює блаженним відчуттям того, що гармонії у цьому світі ще не вмерли, ще живуть, ще надихають людей на те, аби чути не тільки себе, а цілий Всесвіт, увесь огром людського. Музика неодмінно переможе війни і пітьму, вкупі з вурдалаччям і вурдалаками!

Спасибі Вам за самовіддану працю у сфері авторського права. І просто - за чар людський. Многая літа!!

ВОЛОДИМИР ГРОНСЬКИЙ у гроні (даруйте гру слів) найвидатніших композиторських імен в Україні. Він свій не тільки серед композиторів, музикантів і меломанів, а й серед кінематографістів. Уже багато літ його музика наповнює екранний часо-простір вітчизняних фільмів сонячною, гармонізованою в усіх компонентах, напрочуд мелодійною музикою.

Це музика справжнього Поета від Музики, від гармоній, які не забудуться, попри всі підлоти людські і антилюдські... Не випадково, що Гронського запрошують у свої фільми режисери поетичних чи міфопоетичних нахиліві обдарувань.

«Фучжоу», «Сьомий маршрут», «ТойХтоПройшовКрізьВогонь» (усі - Михайло Іллєнко), «Останній бункер» та «Геллі і Нок» Вадима Іллєнка, «Циганка Аза» Григорія Кохана, «Золота лихоманка» Михайла Бєлікова (Чарлі Чаплін, не сумніваюсь, так само запросив би пана Володимира, попри всі свої музичні таланти; але ж розминулись у часі), «Нескорений», «Залізна сотня», «Владика Андрей» (усі - Олесь Янчук) - це далеко неповний перелік стрічок, у яких працював композитор.

Особлива сторінка творчості ГРОНСЬКОГО - фільми Олега Бійми, створені у 1990-ті за українською літературною класикою (Володимир Винниченко, Іван Франко). «Гріх», «Пастка», «Злочин з багатьма невідомими» - музика Гронського працює тут, зокрема, і на поглиблення психологічних характеристик персонажів.

А десятисерійний «Острів любові» того ж Бійми! Кожна серія - екранізація новел так само літературних класиків: від Марка Вовчка і Олександра Олеся до Михайла Могилянського і Євгена Гуцала. Еротика, підсвічена променями містичного знання невидимої частини людського життя. Музика тут працює на гармонізацію різних шарів людського єства - і як прекрасно, як чуттєво-безсоромно й водночас поетично-філософськи!

Упродовж останніх трьох років - робота у двох проєктах, фільмах класиків нашого кіно, Романа Балаяна і В’ячеслава Криштофовича. З останнім була вже, у 1990-ті, стрічка «Приятель покійника». А віднедавна - «Передчуття», картина, за яку режисер недавно був удостоєний Державної премії імені Олександра Довженка. Музика Гронського тут «зшиває» різні сторони буття: власне людського й того, що людині не підвладне, але від якого не варто одмовлятись.

А у так само недавньому фільмі «Ми є… Ми поруч» Балаяна знову зустріч з тонкими матеріями, які так здорово уміє чути і відтворювати у власній музичній, фонограмній транскрипції композитор Гронський. Таке Передчуття, що це лишень прелюдія до зустрічі з новими витворами композитора. Таке Передчуття, що митець чує ті гармонії, які усе ж прийдуть, які переможуть вселенське зло... От як би то!

І все це попри колосальну зайнятість ВОЛОДИМИРА ПЕТРОВИЧА на посаді керівника Всеукраїнського громадського об'єднання «Сінема», яке опікується усіма проблемами авторського права у сфері аудіовізуальної творчості. Якби не ГРОНСЬКИЙ справи наші були би тут кепські. Бо ж влада (влади, від перестановки доданків сума не змінюється) послідовно працює на те, щоби авторська винагорода потрапляла в кишені… в кишені ажніяк не творців, а усієї цієї поторочі, яка прилипла до корабля мистецтва і роз’їдає його днище. Щоденна праця ГРОНСЬКОГО тут просто дивовижна…

На фото:

Володимир Гронський. Автор ч/б фото Юрій Гармаш (це під час святкування в кав'ярні Будинку кіно, куди ми все частіше навідуємось).