Конспект майстер-класу «Робота продюсера. Якісний контент в рамках заданого бюджету»
27.02.2017
2 та 3 лютого 2017 року відбувся практичний дводенний майстер-клас Skill Bill Pro «Робота продюсера. Якісний контент в рамках заданого бюджету», інформує Film.UA.
Експертами курсу стали Сергій Демидов, продюсер Film.UA Group, і Юлія Міщенко, шоуранер, креативний продюсер Film.UA Group.
Курс ставив перед собою завдання поетапно продемонструвати роботу продюсера від прорахунку бюджету проекту до здачі його замовнику. На реальних кейсах експерти показали, з якими складнощами вони зіштовхуються і які рішення знаходять.
День 1
1. Основні завдання лінійного продюсера
Лінійний продюсер стежить за бюджетом фільму і щоденним виробництвом, контролює документообіг і комунікацію учасників знімальної групи. Якщо режисер – це диригент втілення творчих ідей, то лінійний продюсер – диригент-організатор виробничих ресурсів, грошей та часу.
2. В якому вигляді проект потрапляє до лінійного продюсера
Лінійний продюсер починає свою роботу, як і режисер, зі сценарію. Але більше його цікавлять цифри, а не букви, а саме: кількість сцен, персонажів, об'єктів, складних сцен і т.д. Лінійному продюсеру дуже важливо з самого початку роботи стандартизувати всі процеси, зрозуміти які завдання стоять перед кожним учасником групи. Він повинен виокремити зі сценарію ту інформацію, яка допоможе йому правильно і максимально точно спланувати бюджет. Тому грамотне оформлення сценарію – дуже важливе для його роботи.
3. Спеціалізований софт
Сергій Демидов радить зменшувати людський фактор, наскільки це можливо, використовуючи при цьому спеціалізоване програмне забезпечення. На семінарі учасники мали можливість практично ознайомитися з роботою в декількох програмах для бюджетування і планування. Сергій Демидов також зазначив, що, на жаль, немає єдиного софт-рішення, яке б зручно вирішувало всі питання, пов'язані з плануванням, бюджетуванням та контролем проекту. У будь-якому випадку, доводиться використовувати кілька програм, особливо, якщо ви ведете кілька багатосерійних проектів паралельно.
Рекомендований софт:
4. Планування і бюджетування проекту
При аналізі сценарію завдання лінійного продюсера – обчислити:
- Кількість серій
- Хронометраж серій
- Загальний хронометраж
- Кількість сцен в серії
- Загальну кількість сцен
- Співвідношення НАТ / ІНТ, День / Ніч
- Список об'єктів
- Список реквізиту
Вся ця інформація дає можливість більш коректно розраховувати статті витрат і обсяг робіт.
На етапі імпорту сценарію в програму, наприклад, Thetakes, ми стикаємося з наболілим питанням українських продюсерів – правильністю оформлення сценарію. В Україні сценаристи не приділяють цьому належної уваги.
«У Голлівуді сценарій навіть не будуть читати, якщо він не написаний в Final Draft».
У нас лінійний продюсер повинен бути готовий до того, що йому доведеться або наймати спеціальну людину, або підключати другого режисера для адаптації сценарію. Сценарій часто правиться вже в підготовчому періоді, і не один раз, а це величезний шматок роботи, який теж необхідно врахувати.
Для формування бюджету, як правило, складається картка проекту, яка містить наступні константи (постійні параметри проекту):
- Кількість змін
- Виробіток за зміну ГГ: ХХ: СС
- Кількість сцен, що знімаються за зміну
У кожного виробництва є свої особливості, які залежать від кількості серій і хронометражу, каналу-замовника і цільової аудиторії.
Наприклад, у 12-серійного продукту перші серії повинні бути самими насиченими, щоб утримати глядача наступними 10-ма. Тому ці серії часто найресурсовитратніші та дорогі. Крім цього, вже на початку проекту необхідно закласти ліміти, однак точні цифри стануть відомі тільки в підготовчому періоді. Виробіток визначає клас продукту і канал-замовник.
Найдорожче в зйомках – зміни, в яких задіяні всі ресурси. При складанні попереднього бюджету продюсер орієнтується на загальні ліміти проекту і на ціноутворення, знайоме йому з досвіду.
Під час семінару спікер показав спосіб аналізу сценарію і розбір його на елементи, а також запропонував варіанти оптимізації витрат при плануванні зйомок.
Також Сергій Демидов рекомендував делегувати наповнення окремих статей таблиці бюджету керівникам департаментів, відзначаючи, що продюсер, при цьому, здійснює контроль.
5. Первинний КПП і режисерська розробка
Після визначення необхідних ресурсів потрібно вірно розподілити їх у часі. Для цього лінійний продюсер (самостійно або за допомогою другого режисера) складає попередній / «ідеальний» КПП або Script Breakdown.
Наступний крок – режисерська розробка. Суть в тому, що необхідно доповнити сценарій, завантажений в одну з обраних програм, інформацією для подальшого використання, наприклад, внести короткий зміст сцен, наповнення кадру, вказати шоти з комп'ютерною графікою або спецефектами, ігровий реквізит і т.д.
6. Актори і локації
Однією з основних статей витрат є актори. Наприклад програма Thetakes може значно полегшити життя і провести кастинг. Вона дає можливість вивантажити портфоліо акторів, що претендують на роль, з їх фото, відео і навіть графіком завантаженості в загальний доступ членів знімальної групи, які приймають рішення. Відповідно, кожен учасник процесу зможе висловити свою думку і ознайомитися з позицією інших членів команди. Крім цього, сервіс дозволяє зберігати всю інформацію про актора і, в майбутньому, значно прискорює пошук доречної кандидатури. Сергій Демидов звернув увагу на те, що в акторську базу, створену в Thetakes, можна імпортувати інформацію з інших сайтів, наприклад з широко використовуваних kino-teatr.ru та imdb.com.
Наступним важливим етапом є пошук локацій. Зазвичай цим займається локейшн-менеджер. У його завдання входить:
Пошук локацій:
- Аналіз і систематизація інформації про об'єкти
- Об'їзд локацій з режисерською групою
- Додавання фото об'єктів
7. Створення проекту інсценування
Іншими словами – презентація або захист проекту.
Проходить такий захист, як правило, перед продюсерською групою або каналом-замовником.
Керівник кожного департаменту готує свою частину. Необхідно вказати все: від назви проекту, хронометражу, кількості серій, списку локацій і персонажів до колірних і стилістичних рішень, списку техніки, VFX, інформації про режисерів, операторів і художників проекту. Важливо відзначити, що бюджет зазвичай в такій презентації не вказують.
8. Основні документи лінійного продюсера. Шаблони для роботи
Весь знімальний процес – це взаємодія 3-х складових: творчої думки, виробничих складових і грошових потоків. Важливим аспектом роботи є чітке розуміння – хто і за що відповідає. Саме тому правильно складені графіки і спеціалізовані програми так важливі. Лінійний продюсер постійно контролює всі процеси, уважно стежить за тим, щоб сценарій, по можливості, не змінювався, тому що це тягне за собою ряд змін в роботі, і може значно вплинути на бюджет.
Перед початком безпосередньої роботи складається графік зйомок (КПП).
Ще одна маленька рекомендація від нашого лектора, яку слід врахувати при плануванні: зйомки багатосерійних фільмів ніколи не слід починати з перших серій. Оскільки перші серії найважливіші, вони повинні зачепити глядача, саме тому їх слід знімати в середині знімального процесу, коли всі актори і знімальна група вже «увійшли в ритм». Наступним важливим документом є визивні листи. За них зазвичай відповідає другий режисер.
«Не питання зняти кіно! Питання зробити це якісно і в рамках бюджету!»
День 2
Семінар розпочався з детального аналізу домашнього завдання – планування і бюджетування невеликого знімального проекту, отриманого напередодні. Коментував його Сергій Демидов.
Після цього слово було передано Юлії Міщенко – шоуранеру, креативному продюсеру Film.UA Group. Юлія Мішенко розпочала свою лекцію з визначення, хто такий шоуранер, і чим він відрізняється від продюсера.
Шоуранер – це автор серіалу, який повністю контролює його створення. Він не просто вигадує ідею, а і реалізує її, і є главою сценарної групи. Термін прийшов до нас з Америки.
«Велике кіно – це завжди режисерська історія, а серіали знімаються для телебачення».
1. Як побудувати схему кастингу
Чим менше коштів виділено на проект, тим важливішою є правильно розроблена технологія процесу. Саме вона дозволяє заощадити, при цьому, не жертвуючи якістю. Величезне значення має грамотна організація кастингів.
Юлія Міщенко поділилася схемою, яку вона сама використовує в своїй роботі. Її команда проводить проби акторів на вертикальні ролі одразу для двох серіалів – україномовного і російськомовного, ніби одразу розбиваючи їх за типажами і характерами:
- Герої-агресори, актори з негативною харизмою
- Герої-жертви, актори з позитивною харизмою
- Комічні, характерні актори
- Актори-діти
«Серіал – це в першу чергу діалоги, і потрібні реальні, живі емоції».
Для серіалів, в цілому, необхідно відбирати і затверджувати до 70 акторів. Унікальність і економічність підходу полягає в наступному: пишуться дві невеликі проби, де всі актори грають по дві однакові сцени (кожну на двох мовах), спеціально прописані для виявлення типажу. Таким чином можна одразу бачити, в ролі позитивного чи негативного персонажа актор найбільш органічний. Органічність дуже важлива, оскільки велика частина вертикальних акторів – не професіонали. Потім відеофайли групуються, і в подальшому вже не потрібно витрачати час на нові кастинги, поступово створюється база. У команді Юлії Міщенко процес проведення кастингів настільки відпрацьований, що зазвичай на цю роботу залучають стажистів, що також значно зменшує бюджет.
2. Робота зі сценарною групою
Робота шоуранера – це постійна взаємодія зі сценарною групою. Завдяки регулярним тренінгам з авторами, можна поставити написання однаково сильних сценаріїв епізодів «на потік», писати під виробництво і під час виробництва. Юлія Міщенко докладно розповіла схему роботи з авторами: хто і що саме пише (жоден епізод не пишеться одним автором від початку і до кінця), етапи роботи над сценаріями – свою сценарну мануфактуру. Такий підхід доводить, що можна писати в групах, зберігаючи стабільний рівень якості сценарію. У вертикальних серіалах структура дуже чітка, як в математиці. Якщо формат серіалу прописаний в біблії проекту, і всі автори слідують його правилами, то під керівництвом шоуранера виходить цікавий, якісний контент, навіть за умови, що сценарій пишеться під виробництво і під час виробництва.
З огляду на дуже стислі терміни на виробництво – 40 епізодів за 6 місяців на один серіал – оптимізація всіх процесів вкрай важлива.
В ході майстер-класу Юлія Міщенко демонструвала багато відео-прикладів. Як працює її схема кастингу, на прикладі проектів «Черговий лікар» і «Жіночий лікар». Завдяки природним емоціям і органічності акторів, можна значно зекономити кошти, використовуючи їх в потрібних сценах, при цьому не залучаючи професійних акторів.
Були показані приклади основних елементів будь-якого сценарію:
- Тизери
- Катарсиси
- Розв'язки
Значно підвищити ранг медичного серіалу можуть якісна робота гримерів і присутність спеціального консультанта в області медицини (а краще двох), який стежить за роботою, починаючи з етапу написання сценарію до втілення його на знімальному майданчику. Окремий ролик був присвячений саме роботі команди гримерів при створенні реалістичних сцен операцій, травм і т.д.
Film.UA, 20 лютого 2017 року