f y
Національна спілка кінематографістів України

Інтерв’ю

Юрій Морозов про демонстрацію трагедії Бабиного Яру в українському неігровому кіно

26.12.2016

Кінознавець, продюсер Юрій Морозов про демонстрацію трагедії Бабиного Яру та Голокосту в українському документальному кіно. Подаємо фрагмент інтерв'ю Катерині Константиновій, "Дзеркало тижня".

— Наскільки українське документальне кіно, на ваш погляд, зуміло показати трагедію Голокосту?

— Проблема в тому, що трагедія Голокосту — це трагедія у квадраті. У 1941-му були масові розстріли. Але потім — у радянські часи — ця трагедія замовчувалася. Багато років глибокий яр використовувався як міський смітник. Потім його "замили", засипали й перетворили на пустир. На початку 60-х запланували побудувати парк і стадіон, а навколо — новий житловий масив.

Міська влада намагалася повністю стерти пам'ять про це трагічне місце. Саму назву Бабин Яр, що стала загальною, замінили на Сирецький Яр, а місце загибелі понад 100 тис. євреїв стало офіційно називатися "місцем розстрілу жертв фашизму в Шевченківському районі".

А вже про те, щоб знімати документальні фільми на цю тему, в радянські часи взагалі не йшлося.

Перший документальний фільм "Бабин Яр. Правда про трагедію" вийшов на екран тільки 1991-го. Шлях стрічки до екрану тривав 10 років. Фільм створений у Радянському Союзі в 1980 році за сценарієм Олександра Шлаєна режисером Володимиром Георгієнком і був заборонений радянською цензурою. У тій картині використано документальні кадри часів війни, свідчення очевидців і учасників подій тих років. Дикторський текст читала Ада Роговцева.

Правда, була також спроба ще в 1950-му зняти фільм про Бабин Яр. Але кадри тих зйомок увійшли в іншу стрічку Рафаїла Нахмановича — "Віктор Некрасов. На "Свободі" і вдома".

Це відома історія. Віктор Некрасов з іншими письменниками прийшли покласти квіти на місце трагедії. Вони виступили з промовою, мовляв, тут має бути пам'ятник. Але потім з'явилася міліція, і всіх розігнали. (Про мітинг, який відбувся 29 вересня 1966 року за участі Віктора Некрасова та "шістдесятників" і був відзнятий Рафаїлом Нахмановичем і Едуардом Тімліним, читайте тут>>>. — НСКУ).

У нашій документальній програмі (в рамках Українського фестивалю-пам'яті "Шедеври світового кіно. Фільми-лауреати премії "Оскар" про трагедію єврейського народу", який відбувся у вересні 2016-го до роковин трагедії Бабиного Яру. — НСКУ) — чудовий фільм "Назви своє ім'я по буквах" Сергія Буковського. В основі цього фільму — задокументовані фондом Стівена Спілберга спогади очевидців про трагедію в Бабиному Яру. Фонд Стівена Спілберга збирав записи кілька років. Також у документальній програмі нова стрічка — "Крик чорнозему" (2015) режисера Сергія Череватого.

— Свого часу ви були редактором відомої картини "Дамський кравець" з Інокентієм Смоктуновським у головній ролі…

— У практиці державного кінематографу "редактор кіно" — це сучасний креативний продюсер: робота над літературним і режисерським сценарієм, перегляд знятого матеріалу та його обговорення.

Це була перша спроба зробити ігрове кіно в Україні про Бабин Яр. Ще в 1944-му режисер Марк Донськой зняв стрічку "Нескорені", де проходила тільки сюжетна лінія, пов'язана з Бабиним Яром. І по тому ігрових фільмів на цю тему не було.

І ось 1990-го за мотивами однойменної повісті Олександра Борщаговського київський режисер Леонід Горовець зняв художній фільм "Дамський кравець" з Інокентієм Смоктуновським у головній ролі.

Показані реальні події, що відбувалися в окупованому Києві, є образи київських євреїв та їхніх сусідів. Тих, хто, ризикуючи своїм життям, допомагав євреям втекти з окупованого міста. І тих, хто холоднокровно здавав своїх сусідів фашистам, щоб заволодіти їхнім майном.

Режисер Леонід Горовець запропонував мені взяти участь у цій роботі. У головній ролі — Смоктуновський, а це критерій художньої якості. Тетяна Васильєва знялася в драмі в ролі доньки героя — Соні. Сам Інокентій Михайлович, надзвичайно добра, мила людина, зумів і у фільм багато додати від своєї особистості, свого характеру. І виходить, що ця камерна історія завдяки такому точному акторському проникненню набула великого масштабу. У період зйомок я спілкувався з актором. Мені навіть пощастило взяти в нього інтерв'ю.

— Не так давно з'являлася інформація про наміри київського й голлівудського режисера Вадима Перельмана зняти фільм про Бабин Яр. Відомо вам щось про це?

— Докладно про такі плани нічого не знаю. Але якщо до цієї теми підійде режисер такого рівня, як Вадим Перельман, потрібно буде мати достойний літературний матеріал, важливі нові незаїжджені аспекти й авторський погляд. Як це вийшло у режисерів, котрі зняли картини "Іда" та "Син Саула".

Катерина Константинова, "Дзеркало тижня", 24 вересня 2016 року, №34

10 грудня, понеділок, Червоний зал

10 грудня, понеділок, Синій зал Актриса НАТАЛІ ВУД/НАТАЛІЯ ЗАХАРЕНКО (1938-1981) Художній фільм «ТАЄМНИЦЯ НАТАЛІ ВУД» (І серія)

12 грудня, середа, Червоний зал ДИВІМОСЬ, ХТО ПРИЙШОВ Громадська організація «Сучасне Українське Кіно» (СУК) презентує вечір «Кіносереда – Зимове»