f y
Національна спілка кінематографістів України

Інтерв’ю

Георгій Почепцов: Російські серіали небезпечні через сьогоднішній конфлікт

03.05.2016

Фахівець в галузі комунікативних технологій, професор, доктор філологічних наук Георгій Почепцов про те, чому російські серіали небезпечні для української ідентичності, як змінюється ринок кіноіндустрії та чому люди стали менше читати в офлайні.

Олександр Куриленко, Online.ua

— Нещодавно був конфлікт щодо по епізоду в телесеріалі "Не зарікайся" на телеканалі "Україна". У чому, на ваш погляд, проблема з серіалами на ТБ в Україні взагалі?

— Це конфлікт ідентичностей, який ми почали помічати через війну. З "Грою престолів", наприклад, його немає, оскільки це художня реальність, а є ще й фізична, яка накладається на художню. І вони починають конфліктувати.

— Як інші країни підходять до серіалів на ТБ? У чому специфіка російських серіалів? Що вони хочуть виховати у телеглядача?

— Вважається, що російські серіали підтримують і виховують залежність людини від держави. Держава — зверху, людина — знизу. Позаяк (в РФ, — ONLINE.UA), як і на всьому пострадянському просторі, виявилися "убитими" медицина, освіта, наука, ЖКГ, то у держави залишилася тільки одна можливість довести свою необхідність — вона продає страхи і захист від них, інакше держава взагалі не потрібна.

— Наскільки російські, в плані сенсу, серіали небезпечні? Чим?

— Вони небезпечні через сьогоднішній конфлікт. Якщо Україна воює, наприклад, з російськими спецназівцями, то вона не може одночасно милуватися ними на екрані. Війна базується на понятті ворога, а якщо ворог викликає симпатії, то війни не може бути.

— Чому українські серіали ніяк не розкрутяться?

— На це потрібні як гроші, так і потужні телеканали, щоб ці гроші повернулися. Серіал має більш серйозне підгрунтя у вигляді розробки детальних біографій героїв, з яких виходили б всі сюжетні лінії. Вони повинні бути не тільки цікавими, а й відповідати на конкретні проблеми нашого життя. І ще спиратися на власну національну ідентичність, на власну картину світу. Якщо цього не буде, ми будемо виробляти своїх "Рабинь Ізаур", які сьогодні вже не цікаві.

— На думку багатьох кінокритиків, сьогодні підвищується рівень серіалів, тоді як рівень "одноразових" фільмів значно просів. Як можна пояснити цю тенденцію? Як серіали впливають на людину, її свідомість?

— Це світова тенденція, серіали перехопили ініціативу всюди. Для режисерів це більше можливостей, для глядача — довгий час перебування в приємному для нього віртуальному світі. Відомо, що в серіали вставляють підказки щодо правильної поведінки з точки зору здорового способу життя. Наприклад, в серіалах "Елементарно" про Шерлока Холмса або "Блакитна кров" про поліцію Нью-Йорка герої, коли їдять, весь час п’ють воду, що відповідає медичним рекомендаціям пити якомога більше води. Крім медичних, можливі й інші підказки. Серіал про життя людей нетрадиційної орієнтації "Вілл і Грейс" змінив до них ставлення американців, як про це заявив віце-президент США Джозеф Байден.

— Чому телебачення залишається важливішим засобом впливу на людину, ніж інтернет-медіа і папір: газети, журнали?

— Телевізійна інформація більш доступна, вона підкріплена картинкою, це дає переваги перед газетою. До того ж, газета не може розповідати про те, що трапилося, наживо. Що стосується інтернету, то вже сьогодні багато американських родин відмовилися від телевізорів. Це зроблено, до речі, і через серіали. В Америці три провайдери дають можливість дивитися одразу всі серії, наприклад, а не чекати продовження. Це Netflix, Amazon і HBO (HBO не надає доступ одразу до всіх серій. — НСКУ). Netflix, до речі, має відділ зі ста осіб, який зайнятий тільки створенням рекомендацій-підказок для глядача, щоб заохотити його дивитися наступний фільм. І 80% йдуть саме за такою підказкою, тому губляться в нескінченному виборі фільмів. Виявилося, що людина не здатна зробити свій вибір самотужки в такій кількості фільмів. Водночас ніхто більше не дивиться в родині фільми разом, тому серіали ні з ким обговорити, все тільки в онлайні.

— Чому відбувається падіння паперового читання, якщо подивитися на падаючі тиражі газеті і книг, але зростає інтернет-читання?

— Інтернет-читання не росте так, як убивається паперове. Люди вже не здатні читати довгі тексти. Цивілізація в чомусь зупинилася, ті ж серіали забирають людей від книг. Колись хвиля модернізації несла потребу в книгах, в науці, а тепер відбувається зупинка, під час якої людина робить перехід від старої вербальної цивілізації до нової візуальної. Наприклад, Великобританія вже має 10% перехід освіти на відеоігри.

— Чи буде інтернет "під контролем"? Яка тенденція в законодавчій площині різних країн, до чого все йде?

— Він уже перебуває під частковим контролем. Просто поки не знайшли розумових здібностей контролювати одразу мільйони людей, тому використовують заміну — тролів. Є цілі військові команди, що працюють в Китаї та Ізраїлі. Це просто інший тип контролю, коли "твоя" точка зору поширюється інтенсивніше. До цього слід додати, що у людей виробилася знижена реакція на "страшні" новини. Виникли також можливості блокувати ту чи іншу інформацію, це вимагають від Google, наприклад. Виникло законодавче право на забуття. Таким чином, від інтернету весь час забирають "шматочки" свободи.

Олександр Куриленко, Online.ua, 27 квітня 2016 року
10 грудня, понеділок, Червоний зал

10 грудня, понеділок, Синій зал Актриса НАТАЛІ ВУД/НАТАЛІЯ ЗАХАРЕНКО (1938-1981) Художній фільм «ТАЄМНИЦЯ НАТАЛІ ВУД» (І серія)

12 грудня, середа, Червоний зал ДИВІМОСЬ, ХТО ПРИЙШОВ Громадська організація «Сучасне Українське Кіно» (СУК) презентує вечір «Кіносереда – Зимове»