f y
Національна спілка кінематографістів України

Інтерв’ю

Михайло Іллєнко: «Сімнадцять років поспіль присягаюся, що це – востаннє»

19.06.2015

26 та 27 червня 2015 року відбудеться кінофестиваль «Відкрита ніч – Дубль 18», покликаний підтримати національний кінематограф, а також фільми спільного та іноземного виробництва, які зберігають традиції українського мистецтва, пропонуючи нові концепції його розвитку, самоідентифікації та існування в спектрі світових національних кінематографій.

Ініціатор і незмінний організатор фестивалю – режисер, педагог Михайло Іллєнко. Подаємо його інтерв'ю виданню Gazeta.ua, в якому він розповів про те як уже у вісімнадцяте шукає молоді таланти.

- Цього року фестиваль "Відкрита ніч" відбудеться у вісімнадцяте. Розкажіть, будь ласка, чим цьогорічний фестиваль відрізнятиметься від попередніх?

- По-перше, термін проведення фестивалю розширили до 2 днів і 1 ночі. Окрім традиційного фестивального показу, ми покажемо найкращі студентські фільми з Європи, також будуть майстер-класи від провідних українських і європейських митців та фінал пітчингу ідей "The Next Big Thing-2015" від 1+1 медіа.

Уже другий рік поспіль 1+1 медіа є партнером і співорганізатором фестивалю, а конкурсна програма налічує окремі не тільки традиційні кіно-, а й телевізійні номінації.

- А щодо географії фестивалю? Де цього року можна буде доєднатись до перегляду?

Цього року "Відкрита ніч" одночасно відбудеться ще для кількох великих міст країни, в яких запрацюють повноцінні масштабні майданчики. Також, вже в звичному форматі онлайн-трансляції, фестиваль матиме свої осередки у понад тридцяти українських містах, а також у Європі та Канаді.

- Відвідувачам "Відкритої ночі" пропонується не спати всю ніч, а скільки вам - як організатору фестивалю - доводиться не спати напередодні?

- Останній тиждень перед фестивалем доводиться дивитися фільми претендентів і вдень, і вночі. Сімнадцять років поспіль присягаюся, що це – востаннє, адже більша частина фільмів просто не відповідає регламенту. Це вже в останні роки ми збираємо не паперові, а електронні інтерактивні анкети, а хитрість паперових анкет в тому, що їх можна не заповнювати, або пропонувати відбірковій комісії загадкові сигнали.

Наприклад…

- Наприклад, вся інформація складається з трьох слів: "ЦЕ МІЙ ФІЛЬМ". При тому на касеті, а пізніше на диску, лише назва фільму і то – не обов'язково. Прив'язати анонімну касету до "ЦЕ МІЙ ФІЛЬМ" і, врешті, решт, з'ясувати, що його хронометраж разів у п'ять більший за обумовлені 20 хвилин… І це все о четвертій ранку шостої безсонної ночі… Здається, що регламент не читає ніхто.

- І що робите з такими загадковими учасниками?

- Для того, щоби розібратися в анкетах і дисках доводилося здійснювати детективний пошук. Кожного разу підтримує надія: а раптом – шедевр? Поступово стоси касет або дисків впорядковуються. Як не приховує претендент своє авторство або невідповідність до регламенту, параметри його фільму фіксуються в анкеті, яку доводиться складати власноруч рядок за рядком, о четвертій ранку шостої безсонної ночі.

- Чи часто учасники виправдовують ваші надії на "шедевр"?

- На кожному фестивалі є фільми, які я відношу до цієї категорії, без перебільшень.

Бувають і нестандартні сюрпризи. Наприклад, стандартний початок: диск в прозорому пластиковому пеналі. До якої анкети він має відношення – невідомо. Треба подивитися фільм від початку до кінця, знайти назву (яку може бути приховано у фіналі) і визначити, для початку, ім'я режисера, хронометраж. Єдина ниточка для пошуків – розмашистий підпис автора червоним фломастером на самому диску. Підпис красивий, але анкетній ідентифікації не підлягає.

За досвідом безсонних ночей знаю, що це ще не гарантія Гран Прі – все було б дуже просто, але раптом? Вкладаю диск у дисковод і… На моніторі – квадратики, а кімнату наповнює аромат незнайомих жіночих парфумів. На всяк випадок, озираюсь через плече. Незнайомки у кімнаті немає. Немає і фільму на моніторі. Дисковод віддає диск, який вкарбувався у пам'яті поки що лише красивим розчерком червоного фломастера. Після дисководу диск виглядає так, наче я на ньому відбивав кривавий біфштекс… Запах парфумів концентрується навколо диску, і я розумію: помада! Губна помада! Відцентрові сили розмазали підпис, перетворивши його на криваву зірку. Красиво. Але дисковод довелося міняти. Фільм я так і не подивився. Можливо, пропустив шедевр.

- Для чого ви у вісімнадцятий раз все це робите?

- "Відкрита ніч" - фестиваль, покликаний що раз відкривати нові українські імена у галузі кінематографу та телевізійного виробництва. Традиційно, фестиваль проходить під девізом: "Ми. Для нас. Про себе". Крім того, помічено, що демографічний вибух серед наших молодих кіношників співпадає з останніми днем березня - рівно через дев'ять місяців після "Відкритої Ночі". Водночас відбувається ще один вибух - творчий.

Gazeta.ua, 24 травня 2015 року

21 лютого, четвер, Синій зал ВЕЧІР ПАМ’ЯТІ КІНОРЕЖИСЕРА СЕРГІЯ ЛОСЄВА

22 лютого, п’ятниця, Синій зал Документальний фільм "Кенгір. Сорок днів свободи"

23 лютого, субота, Синій зал ТВОРЧА ЗУСТРІЧ З НАГОДИ 65-ЛІТТЯ ОЛЕКСАНДРА СПАРИНСЬКОГО