f y
Національна спілка кінематографістів України

Статті

Конспект майстер-класу «Робота продюсера. Якісний контент в рамках заданого бюджету»

27.02.2017

2 та 3 лютого 2017 року відбувся практичний дводенний майстер-клас Skill Bill Pro «Робота продюсера. Якісний контент в рамках заданого бюджету», інформує Film.UA.

Експертами курсу стали Сергій Демидов, продюсер Film.UA Group, і Юлія Міщенко, шоуранер, креативний продюсер Film.UA Group.

Курс ставив перед собою завдання поетапно продемонструвати роботу продюсера від прорахунку бюджету проекту до здачі його замовнику. На реальних кейсах експерти показали, з якими складнощами вони зіштовхуються і які рішення знаходять.

День 1

1. Основні завдання лінійного продюсера

Лінійний продюсер стежить за бюджетом фільму і щоденним виробництвом, контролює документообіг і комунікацію учасників знімальної групи. Якщо режисер – це диригент втілення творчих ідей, то лінійний продюсер – диригент-організатор виробничих ресурсів, грошей та часу.

2. В якому вигляді проект потрапляє до лінійного продюсера

Лінійний продюсер починає свою роботу, як і режисер, зі сценарію. Але більше його цікавлять цифри, а не букви, а саме: кількість сцен, персонажів, об'єктів, складних сцен і т.д. Лінійному продюсеру дуже важливо з самого початку роботи стандартизувати всі процеси, зрозуміти які завдання стоять перед кожним учасником групи. Він повинен виокремити зі сценарію ту інформацію, яка допоможе йому правильно і максимально точно спланувати бюджет. Тому грамотне оформлення сценарію – дуже важливе для його роботи.

3. Спеціалізований софт

Сергій Демидов радить зменшувати людський фактор, наскільки це можливо, використовуючи при цьому спеціалізоване програмне забезпечення. На семінарі учасники мали можливість практично ознайомитися з роботою в декількох програмах для бюджетування і планування. Сергій Демидов також зазначив, що, на жаль, немає єдиного софт-рішення, яке б зручно вирішувало всі питання, пов'язані з плануванням, бюджетуванням та контролем проекту. У будь-якому випадку, доводиться використовувати кілька програм, особливо, якщо ви ведете кілька багатосерійних проектів паралельно.

Рекомендований софт:

4. Планування і бюджетування проекту

При аналізі сценарію завдання лінійного продюсера – обчислити:

  • Кількість серій
  • Хронометраж серій
  • Загальний хронометраж
  • Кількість сцен в серії
  • Загальну кількість сцен
  • Співвідношення НАТ / ІНТ, День / Ніч
  • Список об'єктів
  • Список реквізиту

Вся ця інформація дає можливість більш коректно розраховувати статті витрат і обсяг робіт.

На етапі імпорту сценарію в програму, наприклад, Thetakes, ми стикаємося з наболілим питанням українських продюсерів – правильністю оформлення сценарію. В Україні сценаристи не приділяють цьому належної уваги.

«У Голлівуді сценарій навіть не будуть читати, якщо він не написаний в Final Draft».

У нас лінійний продюсер повинен бути готовий до того, що йому доведеться або наймати спеціальну людину, або підключати другого режисера для адаптації сценарію. Сценарій часто правиться вже в підготовчому періоді, і не один раз, а це величезний шматок роботи, який теж необхідно врахувати.

Для формування бюджету, як правило, складається картка проекту, яка містить наступні константи (постійні параметри проекту):

  • Кількість змін
  • Виробіток за зміну ГГ: ХХ: СС
  • Кількість сцен, що знімаються за зміну

У кожного виробництва є свої особливості, які залежать від кількості серій і хронометражу, каналу-замовника і цільової аудиторії.

Наприклад, у 12-серійного продукту перші серії повинні бути самими насиченими, щоб утримати глядача наступними 10-ма. Тому ці серії часто найресурсовитратніші та дорогі. Крім цього, вже на початку проекту необхідно закласти ліміти, однак точні цифри стануть відомі тільки в підготовчому періоді. Виробіток визначає клас продукту і канал-замовник.

Найдорожче в зйомках – зміни, в яких задіяні всі ресурси. При складанні попереднього бюджету продюсер орієнтується на загальні ліміти проекту і на ціноутворення, знайоме йому з досвіду.

Під час семінару спікер показав спосіб аналізу сценарію і розбір його на елементи, а також запропонував варіанти оптимізації витрат при плануванні зйомок.

Також Сергій Демидов рекомендував делегувати наповнення окремих статей таблиці бюджету керівникам департаментів, відзначаючи, що продюсер, при цьому, здійснює контроль.

5. Первинний КПП і режисерська розробка

Після визначення необхідних ресурсів потрібно вірно розподілити їх у часі. Для цього лінійний продюсер (самостійно або за допомогою другого режисера) складає попередній / «ідеальний» КПП або Script Breakdown.

Наступний крок – режисерська розробка. Суть в тому, що необхідно доповнити сценарій, завантажений в одну з обраних програм, інформацією для подальшого використання, наприклад, внести короткий зміст сцен, наповнення кадру, вказати шоти з комп'ютерною графікою або спецефектами, ігровий реквізит і т.д.

6. Актори і локації

Однією з основних статей витрат є актори. Наприклад програма Thetakes може значно полегшити життя і провести кастинг. Вона дає можливість вивантажити портфоліо акторів, що претендують на роль, з їх фото, відео і навіть графіком завантаженості в загальний доступ членів знімальної групи, які приймають рішення. Відповідно, кожен учасник процесу зможе висловити свою думку і ознайомитися з позицією інших членів команди. Крім цього, сервіс дозволяє зберігати всю інформацію про актора і, в майбутньому, значно прискорює пошук доречної кандидатури. Сергій Демидов звернув увагу на те, що в акторську базу, створену в Thetakes, можна імпортувати інформацію з інших сайтів, наприклад з широко використовуваних kino-teatr.ru та imdb.com.

Наступним важливим етапом є пошук локацій. Зазвичай цим займається локейшн-менеджер. У його завдання входить:

Пошук локацій:

  • Аналіз і систематизація інформації про об'єкти
  • Об'їзд локацій з режисерською групою
  • Додавання фото об'єктів

7. Створення проекту інсценування

Іншими словами – презентація або захист проекту.

Проходить такий захист, як правило, перед продюсерською групою або каналом-замовником.

Керівник кожного департаменту готує свою частину. Необхідно вказати все: від назви проекту, хронометражу, кількості серій, списку локацій і персонажів до колірних і стилістичних рішень, списку техніки, VFX, інформації про режисерів, операторів і художників проекту. Важливо відзначити, що бюджет зазвичай в такій презентації не вказують.

8. Основні документи лінійного продюсера. Шаблони для роботи

Весь знімальний процес – це взаємодія 3-х складових: творчої думки, виробничих складових і грошових потоків. Важливим аспектом роботи є чітке розуміння – хто і за що відповідає. Саме тому правильно складені графіки і спеціалізовані програми так важливі. Лінійний продюсер постійно контролює всі процеси, уважно стежить за тим, щоб сценарій, по можливості, не змінювався, тому що це тягне за собою ряд змін в роботі, і може значно вплинути на бюджет.

Перед початком безпосередньої роботи складається графік зйомок (КПП).

Ще одна маленька рекомендація від нашого лектора, яку слід врахувати при плануванні: зйомки багатосерійних фільмів ніколи не слід починати з перших серій. Оскільки перші серії найважливіші, вони повинні зачепити глядача, саме тому їх слід знімати в середині знімального процесу, коли всі актори і знімальна група вже «увійшли в ритм». Наступним важливим документом є визивні листи. За них зазвичай відповідає другий режисер.

«Не питання зняти кіно! Питання зробити це якісно і в рамках бюджету!»

День 2

Семінар розпочався з детального аналізу домашнього завдання – планування і бюджетування невеликого знімального проекту, отриманого напередодні. Коментував його Сергій Демидов.

Після цього слово було передано Юлії Міщенко – шоуранеру, креативному продюсеру Film.UA Group. Юлія Мішенко розпочала свою лекцію з визначення, хто такий шоуранер, і чим він відрізняється від продюсера.

Шоуранер – це автор серіалу, який повністю контролює його створення. Він не просто вигадує ідею, а і реалізує її, і є главою сценарної групи. Термін прийшов до нас з Америки.

«Велике кіно – це завжди режисерська історія, а серіали знімаються для телебачення».

1. Як побудувати схему кастингу

Чим менше коштів виділено на проект, тим важливішою є правильно розроблена технологія процесу. Саме вона дозволяє заощадити, при цьому, не жертвуючи якістю. Величезне значення має грамотна організація кастингів.

Юлія Міщенко поділилася схемою, яку вона сама використовує в своїй роботі. Її команда проводить проби акторів на вертикальні ролі одразу для двох серіалів – україномовного і російськомовного, ніби одразу розбиваючи їх за типажами і характерами:

  • Герої-агресори, актори з негативною харизмою
  • Герої-жертви, актори з позитивною харизмою
  • Комічні, характерні актори
  • Актори-діти

«Серіал – це в першу чергу діалоги, і потрібні реальні, живі емоції».

Для серіалів, в цілому, необхідно відбирати і затверджувати до 70 акторів. Унікальність і економічність підходу полягає в наступному: пишуться дві невеликі проби, де всі актори грають по дві однакові сцени (кожну на двох мовах), спеціально прописані для виявлення типажу. Таким чином можна одразу бачити, в ролі позитивного чи негативного персонажа актор найбільш органічний. Органічність дуже важлива, оскільки велика частина вертикальних акторів – не професіонали. Потім відеофайли групуються, і в подальшому вже не потрібно витрачати час на нові кастинги, поступово створюється база. У команді Юлії Міщенко процес проведення кастингів настільки відпрацьований, що зазвичай на цю роботу залучають стажистів, що також значно зменшує бюджет.

2. Робота зі сценарною групою

Робота шоуранера – це постійна взаємодія зі сценарною групою. Завдяки регулярним тренінгам з авторами, можна поставити написання однаково сильних сценаріїв епізодів «на потік», писати під виробництво і під час виробництва. Юлія Міщенко докладно розповіла схему роботи з авторами: хто і що саме пише (жоден епізод не пишеться одним автором від початку і до кінця), етапи роботи над сценаріями – свою сценарну мануфактуру. Такий підхід доводить, що можна писати в групах, зберігаючи стабільний рівень якості сценарію. У вертикальних серіалах структура дуже чітка, як в математиці. Якщо формат серіалу прописаний в біблії проекту, і всі автори слідують його правилами, то під керівництвом шоуранера виходить цікавий, якісний контент, навіть за умови, що сценарій пишеться під виробництво і під час виробництва.

З огляду на дуже стислі терміни на виробництво – 40 епізодів за 6 місяців на один серіал – оптимізація всіх процесів вкрай важлива.

В ході майстер-класу Юлія Міщенко демонструвала багато відео-прикладів. Як працює її схема кастингу, на прикладі проектів «Черговий лікар» і «Жіночий лікар». Завдяки природним емоціям і органічності акторів, можна значно зекономити кошти, використовуючи їх в потрібних сценах, при цьому не залучаючи професійних акторів.

Були показані приклади основних елементів будь-якого сценарію:

  • Тизери
  • Катарсиси
  • Розв'язки

Значно підвищити ранг медичного серіалу можуть якісна робота гримерів і присутність спеціального консультанта в області медицини (а краще двох), який стежить за роботою, починаючи з етапу написання сценарію до втілення його на знімальному майданчику. Окремий ролик був присвячений саме роботі команди гримерів при створенні реалістичних сцен операцій, травм і т.д.

Film.UA, 20 лютого 2017 року

22 травня, середа, Малий зал Рада ветеранів НСКУ «Шлях до творчих вершин» Вітання ювілярів

21 травня, вівторок, Синій зал ВЕЧІР ПАМ’ЯТІ «ОЛЕКСАНДР АСКОЛЬДОВ. НЕВІДОМЕ…»

20 травня, понеділок, Синій зал НАШ ІЛЮЗІОН