f y
Національна спілка кінематографістів України

Статті

Про кінематографічну складову цільової програми «Столична культура – 2018»

04.04.2016

4 квітня 2016 року, о 13:30 в Українському Кризовому Медіа-Центрі (вул. Хрещатик, 2) відбудеться круглий стіл «Столична Культура – 2018: стагнація чи модернізація?»

Група міських активістів культури пропонує зупинити прийняття Київрадою Комплексної міської цільової програми «Столична Культура – 2018», заплановане на 5 квітня. Попри те, що загальна вартість трирічної (з 2016-го по 2018 роки) програми для киян складатиме 3,6 млрд. гривень, її було розроблено непрозорим чином, без широкого залучення фахової спільноти, представників творчих і креативних індустрій, і безвідносно до актуальних європейських практик і принципів.

Одним із експертів, що гостро критикує чинний проект програми «Столична Культура – 2018», є член НСКУ Сергій Галетій – виконавчий продюсер, консультант у кіно-телевиробництві, експерт групи Культура – Реанімаційного Пакету Реформ, член Альянсу Культури.

«Програму розроблено на засадах «совкового» розуміння культурного процесу (із урахуванням корупційних інтересів), тому якщо вона буде в такому вигляді прийнята на три роки, буде втрачено реальні ресурси для впровадження очікуваних змін у галузі культури», – вважає він.

Проект Програми доступний за посиланням>>>.

Запропонована Програма «Столична Культура – 2018» містить кінематографічну складову. У ній згадано про Київський міжнародний кінофестиваль «Молодість» (с. 13) і діяльність столичних кінотеатрів – комунального підприємства «Київкінофільм», до складу якого входить 16 кінотеатрів (3 з них не ведуть діяльність з технічних причин), а також Державного комунального підприємства кінотеатр «Екран» і Комунального об’єднання «Київкіно» (с. 15), одначе єдиною проблемою столичного кінообслуговування вказана «відсутність творчого та кадрового потенціалу» (с. 19).

Відтак, мета Програми визначена лише в розрізі діяльності кінотеатрів, що знаходяться у власності міста. «Основним завданням розвитку комунальної кіномережі є модернізація обладнання кінотеатрів з одночасним переформатуванням самої концепції кінотеатру як культурного центру», – йдеться в Програмі (с. 27).

Її пріоритетні кінозавдання такі:

1) Забезпечення присутності українського фільму на національному екранному просторі; сприяння співробітництву у галузі кінематографії; забезпечення формування репертуару фільмів, які відповідають вимогам українського суспільства.

2) Проведення будівельних та реставраційних робіт у кінотеатрах комунальної власності, поетапна модернізація кінотеатрів шляхом оснащення їх новим кінотехнологічним та звукотехнічним обладнанням.

3) Проведення благодійних заходів та акцій для дітей-сиріт, вихованців шкіл-інтернатів, дітей-інвалідів, учнів молодших та старших класів загальноосвітніх шкіл. Забезпечення кінопоказу за єдиним квитком.

4) Сприяння проведенню міжнародних кінофестивалів, організація ретроспективних кінопоказів, прем’єр нових фільмів вітчизняного виробництва.

Програмою передбачено:

1) завершення процесу реорганізації комунальних кінотеатрів столиці шляхом приєднання їх до КП «Київкінофільм»;

2) проведення кінозаходів з патріотичного виховання молоді, всебічне подолання негативних тенденцій (алкоголізм, тютюнопаління, наркоманія) шляхом привернення уваги молоді до кіномистецького життя столиці;

3) проведення спільних кінозаходів з іноземними інституціями;

4) збереження мережі дитячих спеціалізованих кінотеатрів комунальної власності міста для продовження ідеї проведення благодійних заходів та різноманітних акцій для дітей-сиріт, шкіл-інтернатів, дітей-інвалідів та дітей загальноосвітніх навчальних закладів. Також, з метою духовного виховання підростаючого покоління, проведення в ДСК кіноуроків на допомогу шкільним навчальним програмам.

Коментар Сергія Галетія: «Виникає питання: «А що дала попередня Програма?» Ми ж бачимо, як стоять зруйновані будівлі… І що з просуванням кіномистецтва? Що з роботою із глядачем?»

Не викликають високого оптимізму і очікувані результати від реалізації пропонованої Програми «Столична Культура – 2018» у 14 комунальних кінотеатрах: зростання з 2016-го по 2018 рік кількості сеансів з 36,8 тис. до 38,2 тис., кількості глядачів – з 1 млн. 270,5 тис. до 1 млн. 321,4 тис., власних надходжень – з 3 млн. 400 тис. гривень до 3 млн. 600 тис. гривень (с. 35). «Це дуже смішна динаміка. І взагалі, смішний результат стратегічної мети для столиці», – зазначає Сергій Галетій.

Фінансування кінематографа у столиці планують здійснювати за напрямками сприяння проведенню міжнародних кінофестивалів (с. 50) та підтримки діяльності кінотеатрів (с. 59–63).

Програмою пропонується виділяти Київському МКФ «Молодість» і МКФ для дітей та юнацтва «Золоте курча» щорічно з бюджету міста 300 тисяч гривень на їхнє проведення. Як саме розподіляти суму між фестивалями – не уточнено. При тому ці невеликі кошти індексувати жодним чином не планують, що є доволі недалекоглядним в умовах української інфляції. Нагадаємо, що саме через недостатність фінансування «Молодості» з міського бюджету його керівництво восени 2015 року почало говорити про розгляд варіантів із переїздом міжнародного фестивалю до іншого – більш фінансово привітного – міста.

Натомість фінансування кінотеатрів (кінообслуговування) має відбуватися передусім власним коштом – з доходів від поточної діяльності. Із загальної суми 10 млн. 800 тис. гривень за кінотеатральним напрямком з бюджету виділити передбачено лише 300 тис. гривень. У 2016 році ці кошти повинні спрямувати на «опрацювання питання» про перейменування кінотеатрів, що входять до структури КП «Київкінофільм»: кінотеатру «Ленінград» у кінотеатр «Ім. О. П. Довженка», кінотеатру «Ім. Чапаєва» у кінотеатр «Ліра», кінотеатру «Росія» у кінотеатр «Лісовий».

Інакше кажучи, про поліпшення стану кінообслуговування мови не йде, а змін і відновлення кіномережі не відбудеться, робить висновок Сергій Галетій. Якщо ж порівняти витрати столичного бюджету на підтримку кіно, передбачені трирічною програмою (1 млн. 200 тис. гривень), із загальним обсягом бюджетного фінансування програми «Столична Культура – 2018» (3 млрд. 70 млн. 326,79 тис. гривень), то вони складуть всього 0,004% (!!!) від цієї суми.

Вочевидь, докладний аналіз Програми «Столична Культура – 2018» за іншими мистецькими напрямками може дати не менш суперечливі результати.

Як зазначає Сергій Галетій, приймати таку Програму не слід. Її потрібно доробляти на принципово інших засадах. А забезпечити оперативну фінансову підтримку столичної галузі культури можна, прийнявши проміжну Програму – лише на 2016 рік, вже нині виправивши у ній деякі позиції, наприклад, щодо фінансування Київського МКФ «Молодість».

Сергій Васильєв

19 вересня 2019 року. Червоний зал Будинку кіно. Художній фільм "БЛУКАЮЧА ЗЕМЛЯ" (Китай, 2019 рік) НАЦІОНАЛЬНА СПІЛКА КІНЕМАТОГРАФІСТІВ УКРАЇНИ та CHINA FILM CO.,LTD,ЗА ПІДТРИМКИ ПОСОЛЬСТВА КНР В УКРАЇНІ

Будинок кіно НСКУ. Оренда Червоного залу. Червоний зал - 670 місць генеральний менеджер Олена Лебедь 067 329 08 05

ОРЕНДА ОФІСНИХ ПРИМІЩЕНЬ БУДИНКУ КІНО НСКУ ПЕРЕЛІК ОФІСНИХ ПРИМІЩЕНЬ БУДИНКУ КІНО НСКУ