f y
Національна спілка кінематографістів України

Статті

Громадська рада Держкомтелерадіо протестує проти блокування сайтів у законопроекті про підтримку кінематографії

08.03.2016

Громадська рада при Державному комітеті телебачення і радіомовлення України наполягає на виключенні із прийнятого Верховною Радою у першому читанні та за основу законопроекту №3081-д «Про державну підтримку кінематографії в Україні» положень, що дозволяють блокувати сайти, які порушили чиєсь авторське право, без рішення суду, повідомляє «Детектор медіа» із посиланням на заяву Громадської ради.

«Верховна Рада України 28.01.2016 в першому читанні прийняла законопроект №3081-д, який хоча й має назву "Про державну підтримку кінематографії в Україні", але серед норм якого – вже знайомий припис – "власникам веб-сайтів, багатокористувацьких платформ, серверів або локальних мереж, постачальникам послуг технічного зберігання (хостингу), операторам, провайдерам телекомунікацій, іншим особам" блокувати сайти, які порушили (у т.ч. без будь-якої вини) чиєсь авторське право, без рішення суду», – йдеться у заяві.

У законопроекті встановлюється позасудова процедура, що дозволяє будь-якому заявнику заблокувати будь-який контент, розміщений на веб-сайті, або, за деяких умов, весь веб-сайт на невизначений час і не зобов'язує заявника звертатися до суду для вирішення питання по суті, зазначає Громадська рада.

Відмова провайдера від блокування можлива тільки «у разі якщо така вимога оформлена з порушенням норм», встановлених законопроектом, тобто – виключно з формальних причин. При відмові в блокуванні з інших причин провайдер може бути оштрафований на суму «від 500 до 1000 неоподаткованих мінімумів доходів громадян» (повторно – від 1000 до 2000). Тут і надалі під «провайдером» узагальнено розуміється «провайдер телекомунікацій, постачальник послуг технічного зберігання (хостингу), оператор, власник багатокористувацької платформи, серверу або локальної мережі, власник веб-сайту».

Громадська рада у своїх запереченнях щодо таких вимог законопроекту посилається на висновки Головного науково-експертного управління від 08.12.2015 щодо цього законопроекту (п.2 розділу ІІ. Зауваження до Прикінцевих та перехідних положень), у яких зазначено, що «врегулювання взаємовідносин суб’єктів авторського права та суміжних прав з надавачами інтернет-послуг та деякі удосконалення способів захисту авторських та суміжних прав... не мають жодного правового зв’язку з розв’язанням проблеми, на яку спрямований даний законопроект – державної підтримки кінематографії в Україні». У висновках рекомендувалося або виключити вказані пункти з пункту 3 розділу ІІІ «Прикінцеві та перехідні положення», або, в разі необхідності, подавати їх у вигляді окремого законопроекту.

«Створюється прецедент, яким до Кримінального кодексу вводиться реальна відповідальність за юридично невизначені терміни ("камкордінг", "кардшейрінг"), що є неприпустимим для визначення об'єктивної сторони складу злочину», – зазначає Громадська рада.

У заяві також підкреслюється, що у провайдера немає ні права, ні можливості визначити достовірність особи заявника, його правоздатність та дієздатність (заява може подаватись також і «звичайною поштою»), а також визначати наявність і обсяг авторських прав у заявника – законопроект передбачає лише «твердження про наявність майнових прав інтелектуальної власності на об’єкт авторського права і (або) суміжних прав».

«Є реальна можливість масового блокування всіх сторінок на всіх сайтах країни з боку недобросовісного заявника шляхом зловживання можливостями наданими законом (і заявнику загрожує тільки штраф після рішення суду проти нього). Ініціатором такої процедури може стати будь-яка як юридична, так і фізична (в т.ч. і вигадана або недiездатна) особа. Представившись будь-якою юридичною особою (дані в реєстрі відкриті), будь-який зловмисник може поштовим листом заблокувати всі сторінки всіх веб-сайтів України в один день», – йдеться у заяві.

Громадська рада при Держкомтелерадіо відзначає, що потрібно покращувати законодавство щодо досудового (а не позасудового) врегулювання спорів по аудіовізуальним авторським правам і наполягає виключити з пункту 3 розділу ІІІ «Прикінцеві та перехідні положення» законопроекту №3081-д «Про державну підтримку кінематографії в Україні» положення щодо взаємовідносин суб’єктів авторського права та суміжних прав з надавачами інтернет-послуг та способів захисту авторських та суміжних прав, зокрема – виключити підпункти 1, 2, 3, 4, 8.

Нагадаємо, 28 січня, Верховна Рада прийняла в першому читанні за основу законопроект №3081-д «Про державну підтримку кінематографії в Україні». Законопроект підтримали 234 депутати. Законопроект №3081-д є результатом об’єднання законопроектів № 3081 народного депутата Миколи Княжицького та № 3081-1 від «#КіноКраїни» – спільної ініціативи великих вітчизняних виробників кіно і ТБ StarLightMedia, Inter Media Group, «Медіа Групи Україна», Film.ua Group, Star Media, Pro TV, студії «Квартал 95» та Одеської кіностудії.

Нині триває робота над підготовкою законопроекту до другого читання.

«Детектор медіа», 8 лютого 2016 року