f y
Національна спілка кінематографістів України

Статті

Смішки смішками

03.01.2016

«Квартал 95» останнім часом не тільки став майже монополістом у вітчизняному гуморі, але й успішно вийшов на кіноринок. Наскільки ці проекти комерційно вдалі, розбирався Forbes.

Катерина Гребеник, Forbes

На розкішній набережній Круазетт у Каннах, у Палаці фестивалів та конгресів, де щороку проходить знаменитий Каннський фестиваль, «смалять» учасники Ukrainian Party. Але цього разу замовники банкету − не політики чи олігархи. Показати себе світові на виставці телевізійного контенту MIPCOM вперше приїхав творчий тандем: колектив «Студії Квартал-95» на чолі з Володимиром Зеленським (на фото) і українська продакшен-компанія Film.ua разом з її власником Сергієм Созановським. В обох компаній вже є пристойне портфоліо реалізованих за кордоном прав трансляції або готових власних продуктів. Це означає, що Україна нарешті стає не тільки споживачем імпортної інтелектуальної власності, але й експортером свого продукту. А телешоу й серіали, зроблені для нашого глядача, знайдуть аудиторію і за межами країни.

Компанія «Студія Квартал-95», яка виросла з однойменної команди КВН, пройшла шлях від популярного гумористичного колективу до самостійної продакшен-студії, яку знають далеко за кордоном. Бізнес і слава приростали так швидко, що колишні «кавеенщики» майже не помітили, як «Квартал-95» став перетворюватися на вертикально інтегрований холдинг. Але творчі підрозділи студії, як і раніше, найуспішніші в компанії і приносять Зеленському та його колегам найбільший дохід. За підрахунками Forbes, за останній рік «Студія Квартал-95» заробила як мінімум $3,5 млн. На даний момент у структурі групи функціонують підрозділи з теле-, кіновиробництва, анімаційна студія, авторський і акторський цехи, а також промоутерський підрозділ «Квартал-Концерт».

Творчі розбіжності

У вересні 2012 року Володимир Зеленський залишив пост генпродюсера телеканалу «Інтер», який з невеликою перервою обіймав з листопада 2010-го. За часом це співпало зі зміною власників найбільшої на той момент у країні медіагрупи. Нібито за нечувані $2,5 млрд Дмитро Фірташ придбав 100% акцій «Інтера» і ще сім каналів, які входять в групу, у Валерія Хорошковського. Про операцію оголосили в лютому 2013-го. До початку подій на Майдані залишалося менше року. Влада відчувала себе всесильною та збільшувала тиск на медіа, привласнюючи все, що бачила. «Хорошковського тоді поставили перед вибором: провести відкритий продаж Фірташу і Льовочкіну (Сергій Льовочкін на той час був головою Адміністрації Президента − Forbes) або закритий − Олександру Януковичу (синові президента Януковича)», − прокоментував тоді угоду політолог Вадим Карасьов. Сам Зеленський стверджує, що його звільнення ніяк не пов'язане з продажем каналу і було анонсовано раніше. «Причиною стало бажання комфортно існувати. Хочу, щоб моя голова була зайнята творчістю, а не вирішенням питань», − пояснив він своє рішення.

Чи мається на увазі під «некомфортно» цензура випусків «Кварталу» власниками «Інтера»? «Так, Хорошковський спілкувався з нами досить часто. Іноді казав: ось тут надто жорстко. Але ніякої цензури точно не було, це наша обов'язкова умова скрізь», − запевняє Сергій Шефір, директор «Студії Квартал-95». Проте спостерігачі помічали, що в період, коли Зеленський був одним із керівників каналу, який належав близькому до влади бізнесмену, градус політичних жартів «Кварталу» помітно знизився, а їх вектор змістився в бік опозиції. Це ніяк не впливало на популярність гумористів: створювані «Студією Квартал-95» шоу «Вечірній Квартал», «Київ Вечірній» і «Розсміши коміка» мали найвищі рейтинги. За підсумками 2012 року, «Інтер» став «головною кнопкою країни» − лідером телеперегляду в аудиторії 18-54 у містах 50+ тисяч жителів з часткою 11,1%, яку відібрав у СТБ і «1+1».

Разом із Зеленським «Інтер» покинула і «Студія Квартал-95», на якій тоді замикалося 80% виробництва власного продукту каналу. Втрата гумористичного колективу сильно вдарила по позиціях «Інтера» ще й тому, що Зеленський пішов до конкурентів − «1+1», і перетягнув за собою всі рейтингові передачі.

«Інтер» явно залишився ображений: для них це було, як «кидок». Представники каналу повідомили пресі, що «Квартал» підвищив і без того немаленькі ціни на свої програми, а Зеленський до того ж при розподілі бюджетів «тягнув ковдру» в бік продуктів власної студії. При тому що випуски шоу «Студії Квартал-95» і так обходилися недешево: за оцінками учасників ринку, за вироблені нею програми «Інтер» розщедрювався на $11-12 млн на рік.

Сьогодні пристрасті вщухли, і сторони конфлікту не хочуть чорнити один одного. «Тоді було сказано багато зайвого, і ми домовилися, що більше не будемо виносити сміття з хати. Скажу одне: конфлікту не було, були різні погляди на одне питання», − розповідає Сергій Амелічев, який займав на той момент посаду заступника правління «Інтера».

Одні плюси

«Ми пішли, бо в наших творчих планах нас зв'язували по руках і ногах. Хочемо щось зробити, а каналу це не треба. Але запропонувати ринку, будучи керівниками «Інтера», ми це теж не могли», − пояснює Шефір.

Вільним плаванням співпрацю з «Плюсами» назвати важко. Якщо на «Інтері» «смотрящим» від влади, який мав право вето на жарти, називали соратника Хорошковського Ярослава Порохняка (він на той час навіть увійшов до складу акціонерів компанії), то, за даними джерел Forbes, на «1+1» куратором жартів є близький соратник Ігоря Коломойського, непублічний бізнесмен Тимур Міндіч. Крім того, згідно з контрактом, за каналом зберігається право на всі творчі ідеї та розробки гумористів. Пропонувати ринку студія може тільки те, що вважатиме для себе нецікавим «1+1».

За три роки співпраці з каналом Коломойського такий продукт з'явився лише недавно: телеканал ICTV зацікавився новим гумористичним серіалом «Пацики». За словами керівника каналу Олександра Богуцького, його трансляція в ефірі ICTV розпочнеться навесні. «Плюси» відмовилися від цього серіалу: сказали, нам нецікаво, не наш формат», − пояснює Шефір.

Цей контракт хоч і приємна дрібниця, але все ж крапля в морі для бюджету «Кварталу-95». За даними джерел Forbes, тільки за кожен випуск «Вечірнього Кварталу», яких за рік виходить близько 35, «1+1» платить студії $100 000, стільки ж − за випуск «Києва Вечірнього». На правах анонімності співробітники як каналу, так і студії запевняють, що почувають себе абсолютно комфортно в створених умовах і враховують інтереси один одного. На даний момент партнери ведуть переговори щодо умов контракту на 2016 рік. Можна непогано заробити і на продажі форматів за кордон. «Ми продали опціон на формат «Майданс» у шість країн. Сам опціон коштує недорого, але якщо він буде реалізований, ми будемо отримувати від $5000 до $30 000 за кожен вихід шоу в ефір», − каже Влад Ряшин, засновник і генпродюсер кінокомпанії Star Media, з якою «Квартал» спільно робив формат «Майданс» для «Інтера». Творча свобода, яка добре оплачується, − про що ще можна мріяти?

Ось таке кіно

«Думаю, Вова сам би хотів знімати кіно, давно про це мріє. У нас, здається, всі про це мріють! Але у нього стільки справ», − відверто каже Шефір.

У кіновиробництві Зеленський спробував себе в ролі актора, сценариста і продюсера, не виступав, мабуть, тільки режисером. Студія всерйоз зайнялася виробництвом повнометражного кіно в 2009-му, і на даний момент їй вдалося вийти на обсяги один-два «повних метри» на рік. Кожна наступна версія романтичної трилогії «Кохання у великому місті» приносила в російському прокаті більше зборів, ніж попередня ($9,12 млн, $10,2 млн і $15,88 млн відповідно). При цьому бюджет першої частини склав $3,5 млн, а двох наступних − $3 млн і $2,5 млн. Втім, і вітчизняний споживач оцінив продукт: в Україні перший фільм подивилося більше глядачів, ніж голлівудський блокбастер «Пірати Карибського моря: На краю Світу» з бюджетом у $300 млн.

Натхненні успіхом, «кварталівці» взялися за нову трилогію про любов і знову, схоже, не прогадали. Перші дві частини − «8 перших побачень» і «8 нових побачень» − окупили бюджети в кілька разів, вихід третьої («8 найкращих побачень») очікується навесні. «Нам із Марюсом (Вайсбергом, режисером багатьох картин, які продюсував Зеленський і «Студія Квартал-95» − Forbes) вдається робити дуже хороше комерційне комедійне кіно», − не приховує гордості Зеленський.

Шефір запевняє, що абсолютно всі картини, зроблені студією для великого екрану, окупилися. Крім однієї: фільм «Ржевський проти Наполеона» знімався в 3D, через що його бюджет виявився набагато вищим, ніж інших. Та й незвичний жанр − ексцентричну історичну комедію − оцінили не всі глядачі. «Нам дуже хотілося спробувати зняти в 3D. Це стало помилкою, але ми не засмучуємося − могли собі її дозволити», − запевняє Шефір.

Своїх доходів від продажу картин «кварталівці» не розкривають. Виходячи з бокс-офісів фільмів і за вирахуванням гонорарів дистриб'юторів (зазвичай 15% від каси) і прокатника (50%, йдеться про кінотеатри − НСКУ), за ті частини двох трилогій, що вже вийшли, а також картину «Службовий роман. Новий час» «Студія Квартал-95» з партнерами могла отримати близько $30 млн.

Про яких партнерів ідеться? Іноді кошти у фільм інвестували російські замовники. «За великим рахунком, інвесторів у наших фільмах не було. Вони частково спонсорувалися тими чи іншими телевізійними каналами, які хотіли, щоб у них було право показу цього фільму», − пояснив в одному з інтерв'ю Зеленський. Наприклад, відомо, що співінвесторами першої та другої частин «Кохання у великому місті» були український канал ICTV і російська група компаній «Леополіс» (продюсерський і дистриб'юторський центр). Кінострічка «8 перших побачень» створювалася з російським продюсерським центром «ГОРАД» і кінокомпанією «Еталон-фільм».

Майже всією адміністративною роботою в «Кварталі» займається особисто Зеленський. За словами його соратників, Володимир має чудову ділову хватку і, на відміну від інших творчих керівників студії, вміє рахувати гроші. «Він чіпкий, креативний. Він тягач. А ми вже паровози», − посміхається Шефір. «Залізна хватка в ньому прекрасно уживається з простотою і душевністю. Його сутність − бути лідером і романтиком одночасно», − додає фінансовий директор компанії Kiev Postproduction Ірина Колесник. Де б комікам-гумористам не доводилося вести серйозні переговори − візаві хочуть мати справу особисто з Володимиром. «Він не просто впізнаване обличчя. Для людей він несе позитивну емоцію», − пояснює директор «Кварталу».

Серійний успіх

Націленість на російський ринок − це можливість підняти бюджет кінострічки до такого рівня, щоб можна було зняти якісне кіно, зазначають продюсери. Прокат тільки в українських кінотеатрах бюджети не окупив би. «Усі починання в нас робляться 50 на 50 з партнерами. Причому ми, як правило, беремо на себе творчу частину, партнери − просування і дистрибуцію. Але всі ризики, труднощі й відповідальність діляться навпіл», − розповідає керівник «Кіно Кварталу» Андрій Яковлєв.

«Кіношний» підрозділ «Студії Квартал-95» приносить від 30 до 50% річного доходу, додає він. Щоправда, тут маються на увазі ще й гроші, отримані від продажу прав трансляції та ліцензій на серіали. Після прориву «Сватів», які почали окупатися тільки з третього сезону, «Кіно Квартал» зняв ще три сезони цієї сімейної комедії. Сьогодні «1+1» платить, за даними Forbes, за 25-хвилинну серію «Сватів» стільки ж, скільки за годинний випуск «Вечірнього Кварталу» − $100 000. У 2013 році «Свати-6», за даними MRM, зайняли перший рядок у ТОП-10 найкращих виходів серіалів з часткою 31,8% і рейтингом 10,9 (у найцікавішій для рекламодавців аудиторії 18-54 у містах 50+ тисяч жителів).

Відтоді було знято ще кілька не таких рейтингових телефільмів, якими канал все ж із задоволенням заповнював свій ефір: «Сімейний кодекс», «Шукаю дружину з дитиною», «Байки Мітяя», «Між нами, дівчатами» та інші. «З ТБ-продакшеном усе простіше, ніж із «повним метром»: тут відразу зрозумілою є економічна складова. Як домовишся з каналом, так і буде», − пояснює керівник «Кіно Кварталу».

Конфлікт із Росією поставив під загрозу випуск повнометражних картин. «На даний момент жодних спільних проектів з РФ немає», − каже Яковлєв. Але студія шукає нових партнерів. В Україні таким уже став один з лідерів ринку продакшена, компанія Сергія Созановського FILM.UA. Формат і назву майбутніх спільних проектів партнери не розголошують. Тривають переговори щодо спільної адаптації популярного скандинавського детективного серіалу «Міст» із польською компанією.

Темпи виробництва «Кіно Квартал» не збавляє і зараз: у 2015 році компанія випустила три власних проекти − політичний комедійний серіал «Слуга народу», сімейну телекомедію «Родичі» і дознімала третю частину трилогії «8 найкращих побачень». «Слуга народу» із Зеленським у головній ролі вже підірвав ефір «1+1», з перших серій зайнявши другу позицію в десятці серіалів українського ефіру. Ряшин зазначає: «Таких цифр рейтингу в праймі давно не було на жодному каналі. Чудова робота, вітаю колег!»

«Про обсяги говорити некоректно, оскільки потрібно враховувати якість. З її урахуванням «Квартал» однозначно входить до числа найбільших продакшен-компаній України поряд із FILM.UA, Star Media, Pro TV, − констатує керівник відділу аналітики медіаконсалтингової компанії MRM Артем Вакалюк і додає: − А за виробництвом повнометражних картин для прокату «Студія Квартал-95» − найбільш досвідчений гравець на українському ринку. Більшої кількості картин у нас не випускає ніхто».

«Тут ніякої кризи немає. У «Кварталі» робота кипить, тому можна зробити будь-який проект», − запевняє режисер Олексій Кирющенко, який знімає зі «студійцями» «Слугу народу». Вже йдуть зйомки другого сезону, контракт з «1+1» підписано відразу на 48 серій (по 24 в кожному сезоні).

Впали в дитинство

Після того як Зеленський з командою залишили кабінети «Інтера», весь творчий кістяк колективу прописався у власному скромному офісі − квартирі у висотці біля станції метро «Лук'янівська». Творчій атмосфері сприяють приміщення з панорамними вікнами і мінімумом меблів. Саме тут народжується основна частина жартів, ідей і сценаріїв «Кварталу». «На цих 20 квадратних метрах збирається чоловік 50-60. Одні автори читають свої жарти, інші поправляють, направляють», − відкриває завісу творчого процесу Шефір. У студії, в штаті якої більше 100 авторів, не визнають аутсорсингу. «Ми не віримо в творчу роботу на аутсорс. Щоб нам щось прислали по інтернету − ніколи такого не було. Усе народжується тут, обкатується колективом», − ділиться Шефір.

Приблизно так само з'являються і сценарії мультфільмів. Перший мультфільм студії запропонував спільно зробити власник FILM.UA Созановський. Його компанія відпрацювала технологію motion capture − створення мультфільму на основі запису руху акторів. «Ми показали тексти Володимиру Зеленському і запропонували зробити серіал. Він грамотно оцінив пропозицію, і ми майже відразу запустили виробництво», − розповідав тоді керуючий партнер Animagrad (дочірній підрозділ FILM.UA − Forbes) Єгор Олєсов.

«Кварталівці» осідлали звичний коник: герої мультика − знайомі з «Вечірнього кварталу» пародії на політичних персонажів, ситуації теж взято з політичних реалій. Необхідність актуальної прив'язки до реальних подій вимагала знімати дуже швидко, що якраз дозволяла обрана технологія. Однак вона була не найдешевшою: за нею знімався, наприклад, фільм «Аватар».

«Минулої весни ми були на рівні виробництва 52 хвилини на тиждень. Це дуже висока швидкість», − хвалиться директор «Кварталу». Вартість усього комплексу робіт, за його словами, − близько $2000 за хвилину. Зазвичай у мультвиробництві бюджет анімації для ТБ стартує з цієї цифри і може досягати $40 000-50 000.

Сьогодні команда Зеленського перейшла на самостійне створення мультфільмів, для цього в її структурі з'явився напрям 95 Animation Studio. У 2014 році «Студія Квартал-95» вивела на екрани гумористичний серіал «Мульти Барбара», потім з'явилася ідея створити «мультяшну» версію «Сватів» − «Сватики». Також зараз на етапі предпродакшену знаходиться мультсеріал «Кухня» за мотивами російського комедійного серіалу.

Незамкнутий цикл

На українському телебаченні «Студія Квартал-95» давно стала синонімом якісного гумору. «Інтер» ще довго після втрати колективу Зеленського крутив старі випуски «Кварталу-95» з неактуальними політичними жартами, але глядачеві подобається і це. У чому ж запорука успіху, і чи в усьому «кварталівці» такі успішні?

З вертикально інтегрованою компанією поки що не все складається вдало. Першими кроками в цьому напрямку стало створення власного напряму постпродакшену, а також компанії з організації заходів «Квартал-Концерт». Остання взяла на себе не тільки продаж квитків на виступи «квартальщиків», але займалася і сторонніми замовленнями. «Вони повністю перейшли на самообслуговування. Але зараз ринок у глибокій кризі, 70% на ньому становили російські та іноземні зірки. У багатьох агентств роботи немає», − розповідає прес-секретар компанії karabas.com Юлія Головлєва.

Сьогодні «кварталівці» темпи концертної діяльності знизили: приємніше потихеньку знімати кіно вдома, ніж у щільному графіку мотатися по гастролях. Проте за рік (з листопада 2014 до листопада 2015-го) актори студії дали 44 концерти, з яких 13 − за межами України.

Невдалим виявилося починання зі створення власного прокатника. «Прокатати» через свою фірму спробували «Кохання у великому місті 2» − результат вийшов нижчим за очікуваний. Від ідеї відмовилися. «Ми зрозуміли, що невигідно і нецікаво заходити на ринок, де є прокатники-мейджори, які пов'язані з кінотеатрами і домінують над їхніми директорами і кіномережами, просуваючи свою продукцію», − пояснює Андрій Яковлєв.

Для побудови замкнутого циклу не вистачає і власних потужностей для кіновиробництва − приміщень і павільйонів. «Потрібно мати впевненість, що такі обсяги випуску, як у нас зараз, збережуться ще років 10-15. Але такої впевненості немає, хоча ще два роки тому плани обзавестися власними павільйонами були», − визнає Яковлєв.

Це відрізняє сьогодні «Квартал» від конкурентів у продакшен-індустрії. Наприклад, FILM.UA прагне до створення повністю незалежного виробництва. «Сила в синергії. Вигідно мати свій павільйон, ще вигідніше − знімати в ньому свій серіал, ще вигідніше − мати свою дистрибуцію, яка цей серіал потім продасть», − запевняв Созановський в одному з інтерв'ю. Згоден з ним і власник Star Media. «У нас давно повний цикл продакшену, це наша додаткова вартість і додаткова перевага перед конкурентами», − зазначає Ряшин.

Чемпіони гумору

На презентації серіалу «Слуга народу», де за сюжетом герой Зеленського несподівано стає президентом України, головного «кварталівця» запитали, чи хотів би він колись обійняти цю посаду. «Мабуть, ні, я вважаю, що кожен повинен займатися тим, що вміє», − була відповідь.

Найбільшого успіху в індустрії гумору на пострадянському просторі досягли КВН і його творець Олександр Масляков. Не виключено, що лідер «Кварталу» може стати українським «Васильовичем». «Студія Квартал-95» запустила новий проект «Ліга Сміху» − гумористичне телешоу, де змагаються команди з різних міст України. До речі, очолює напрямок «кавеенщик» з багаторічним стажем, капітан команди КВН ХАІ Андрій Чивурін, який працював у компанії Маслякова «АМіК» аж до 2012 року, а нещодавно запропонував Зеленському підхопити непопулярний в Україні КВН. Незмінний генеральний директор «АМіК» Наум Баруля тепер теж працює в «Студії» Володимира Зеленського. Проект «Ліга Сміху», по суті, зайняв нішу КВН після того, як українські команди відмовилися їздити в Росію через українсько-російський конфлікт. За словами Чивуріна, Маслякови (батько і син) далеко не в захваті від такого повороту. Але монополії на гумор у них немає, вважають українці.

Канал «1+1» платить $60 000-70 000 за трансляцію одного показу шоу і, за словами Шефіра, зйомки поки що виходять в нуль. Але, як порахував російський Forbes, тільки на ТБ-трансляціях компанія «АМіК» заробляє $3,5 млн на рік. Тож «Кварталу-95» є куди рости. Тим більше, як запевняють організатори, «Ліга Сміху» вже виходить на міжнародний рівень.

«Кварталівці» люблять запевняти, що гроші вони не рахують: ідея і творча задумка йдуть попереду бізнес-плану у всіх сенсах. «Ми зробили чимало дурниць. По суті, кожен наш проект − це дурість, яка закінчується або добре, або погано», − жартує Шефір. Як шкідливі звички для людини з міцним здоров'ям − «кварталівці» можуть їх собі дозволити.

Катерина Гребеник, Forbes, 31 грудня 2015 року, №12

ЦИРК-ТЕАТР “НУР” ПРОГРАМА ПІД НАЗВОЮ “МИРУ ТОБІ, УКРАЇНО!” 2019-09-27

Будинок кіно НСКУ. Оренда Червоного залу. Червоний зал - 670 місць генеральний менеджер Олена Лебедь 067 329 08 05

ОРЕНДА ОФІСНИХ ПРИМІЩЕНЬ БУДИНКУ КІНО НСКУ ПЕРЕЛІК ОФІСНИХ ПРИМІЩЕНЬ БУДИНКУ КІНО НСКУ