f y
Національна спілка кінематографістів України

Статті

Автори «Російського дятла» про фільм. Репортаж з кінофестивалю у Санденсі

02.02.2015

Гучну перемогу на престижному кінофестивалі «Санденс» у Парк Сіті, штат Юта здобула документальна стрічка «Російський дятел» з новим поглядом на причини аварії на Чорнобильській атомній електростанції . Фільм переміг у номінації «Найкращий закордонний документальний фільм». На кінофестивалі, який тривав з 22 січня до 1 лютого, він представляв Велику Британію. Однак усі події картини розгортаються в Україні, і з Чорнобильської зони поступово перетікають на Євромайдан. З авторами та головним героєм фільму на кінофестивалі «Санденс» спілкувалася Тетяна Харченко.

Київський художник Федір Александрович – головний персонаж «Російського дятла». У фільмі він розслідує причини аварії на Чорнобильській атомній електростанції. За його версією, аварія була спланованою, а наказ, що призвів до вибуху, надійшов від вищого керівництва Кремля з метою замаскувати провальне будівництво загоризонтного локатора  «Дуга» поблизу АЕС. Цікаво, що головний герой фільму Федір переконав американського режисера Чеда Грасію, що його ідея варта зйомок, після того, як у самій Україні Держкіно відмовило художнику в підтримці. В результаті Грасія ідеєю перейнявся, а оператором документального фільму став товариш Федора – Артем Рижиков.

«Я працював над виставою у Києві, де Федір був нашим сценографом. Кожного разу, коли в нас була перерва, він казав: ти маєш перевірити цього «Російського дятла». Я не уявляв, про що він взагалі говорить, адже моя російська мова не настільки вже й хороша. Я думав, що він хоче, щоб я сходив у зоопарк і подивився там на якусь пташку. Але потім я провів невелике дослідження і зрозумів, що «російським дятлом» називали сигнал, який використовували під час холодної війни», – каже режисер «Російського дятла» Чед Грасія.

На локатор, за версією Федора, кремлівське керівництво витратило удвічі більше, ніж на саму станцію. Але вже на початку 1986 року було зрозуміло – «Дуга» не запрацює. Вибух на Чорнобильській АЕС, численні смерті й розбиті долі – все це, переконаний Федір, було просто для порятунку кар’єру чиновника з Москви.

Поступово події фільму перетинаються з Евромайданом. Федір Александрович переконує: і вибух в Чорнобилі, і Євромайдан, і війна – все це уламки радянської влади, яка досі не хоче відпускати Україну.

«Я вважаю, що просто винна система. І якщо люди з цієї системи ще перебувають при владі, їх потрібно усунути, щоб вони не займали постів, щоб не було ідеології. Потрібно усувати їх із постів. Не грати в гру, яку вони пропонують», – каже головний герой фільму Федір Александрович.

Американська публіка в захваті і від нього самого, і від фільму.

«Я думаю, такий фільм мав з’явитися багато років тому. Це фільм-відкриття для багатьох американців. Я чула дещо про Чоробиль, але ця стрічка дала мені абсолютно інакше бачення», – каже глядачка Керон Перуді.

«Я вивчала політичні системи посткомуністичних і комуністичних режимів. І під час занять наші американські професори показували нам російську точку зору. І дуже круто було почути голоси українців, які живуть в Україні й бачать усе це інакше. Я була дуже рада почути правду», – каже ще одна глядачка, Дженет Бевоне.

Окрім радості й сміху від ексцентричності головного героя, що подеколи межувала з відчайдушним божевіллям, стрічка викликала також сльози та співчуття. Після показів глядачі не тільки аплодували, а й пропонували гроші  на АТО. А отже головної мети, яку ставили перед собою автори «Російського дятла», досягнено.

Тетяна Харченко, Голос Америки, 1 лютого 2015 року

На фото - Артем Рижиков і Федір Александрович

23 січня, середа, Червоний зал КРАЩІ ФІЛЬМИ СВІТОВОГО КІНОПРОКАТУ «ВОНИ НЕ ПОСТАРІЮТЬ»

23 січня, середа, Синій зал КІНОШНІ БУВАЛЬЩИНИ До річниці створення студії «Київнаукфільм»

24 січня, четвер, Синій зал ЦИКЛ ВЕЧОРІВ «КІНО І ФУТБОЛ» «Футбол у вітчизняному ігровому кіно» У програмі вечора показ фрагментів фільмів