f y
Національна спілка кінематографістів України

Новини спілки

До позачергового З’їзду НСКУ: Програма Євгена Каліна

27.08.2017

28 серпня 2017 року у Будинку кіно відбудеться позачерговий VIII (ХIV) З’їзд НСКУ. Подаємо програму українського кінооператора, продюсера Євгена Каліна, який має намір балотуватися на посаду голови Спілки.

До позачергового VIII (ХIV) З’їзду
Національної спілки кінематографістів України

Програма ЄВГЕНА КАЛІНА

Уже понад 26 років наша Україна має статус незалежної. А ми все говоримо про відродження кіно… Ви не задумувалися, чому так відбувається, що ми не допрацьовуємо? Сигналом того, що в Спілці не все гаразд, стала поява нової, поза національною, Спілки молодих кінематографістів. До її складу увійшло більше семиста діячів кіно та телебачення! Вони знімають фільми, отримують нагороди на міжнародних кінофестивалях. Українське кіно зараз переживає гострий момент, з огляду на прийняття закону 3081-д «Про державну підтримку кінематографії в Україні» змінюється система взаємин між кінематографістами і державою. І Спілка має бути в цьому процесі вкрай активною, захищаючи інтереси кіномитців. Потрібно обов’язково делегувати своїх представників до комісії Українського культурного фонду, що буде опікуватися кіномистецтвом і приймати стратегічні рішення в цій галузі.

Для успішного розвитку кіно перш за все потрібно добитися переведення всієї кіногалузі на ринкові відносини. Країна давно живе в умовах ринку, а кіно й досі регулюється державою. Тільки ринок дозволить використовувати найцінніший кіноресурс – досвід всіх спілчан, які сьогодні сидять у цій залі, їх творчі доробки, нарешті, нашу з вами любов до кіно.

Вами протягом минулого століття створена українська кіношкола, яка збагатила світове кіно. Ваші фільми демонструють на екранах країн світу, але це збагачує не вас, а кіно- та теледілків. Тому нам пора рішуче взяти долю майбутнього галузі у власні руки. Адже і фінансування виробництва, і захист авторських прав, і реклама та просування фільмів на екрани – все це має бути закріплено законом. І новий закон зобов’язані удосконалити ми з вами, а не функціонери від культури та помічники народних депутатів, які півтора року його «народжували». Бо хто, як не ви, розуміє всі особливості кінопроцесу, всі його больові точки, тому саме Спілка повинна взяти на себе широкі повноваження для управління галуззю кіно і всіма її процесами. А ми спостерігаємо… Ніби це не у нас з вами рейдери відбирають майно, крадуть наші авторські права і гонорари, залишаючи творців фільмів без фінансового забезпечення на схилі літ. Необхідно вже сьогодні захищати свої права на всіх рівнях.

Які ж механізми виконання тих завдань, що стоять перед нами?

1. Ініціювати реальну і мотивуючу програму розвитку кіноіндустрії на 10–12 років. Хто це зробить, як не Спілка?

2. Розробити пропозиції щодо податкових канікул на 2–3 роки для кіногалузі в цілому та на 5 років для виробництва дитячих фільмів, як ігрових, так і анімаційних.

3. Більшість державних студій, будучи гігантами територіально, не можуть надати жодної закінченої послуги, забезпечити самостійно весь виробничий процес. На базі Національної кіностудії художніх фільмів ім. О. Довженка необхідно створити єдиний кінокомплекс, розмістивши тут всі студії Києва, а також продюсерські центри і всі організації, задіяні в рекламі, дистрибуції, прокаті кінопродукції. Позитивний досвід такого об’єднання з вагомими результатами мають Білорусія, Болгарія та інші.

4. Удосконалити Статут та структуру Спілки, використовуючи успішний світовий досвід діяльності професійних гільдій, які застосовують інструменти творчої конкуренції, персональної відповідальності за певний напрямок роботи. Активніше приймати до Спілки молодих кінематографістів, працювати зі студентською та учнівською молоддю.

5. Створити Громадський фонд підтримки кіно. Це буде сприяти об’єднанню зусиль всіх зацікавлених осіб – спілчан, продюсерів, дистриб’юторів, прокатників, представників бізнесу, грантодавців, меценатів, народних депутатів та керівників нашої держави – заради створення і виходу на екрани фільмів, що матимуть успішний прокат.

6. Впливати на законотворчі процеси з метою введення в дію механізмів повернення потенційним власникам всієї інфраструктури кіноіндустрії (студій, цехів, підприємств), адже саме на кошти від прокату фільмів вони в свій час були створені і мають належати спільноті кінематографістів.

Є пропозиція щодо залучення до цієї роботи професійних правників, які вивчать всі питання, запропонують варіанти рішень. Це дозволить розширити виробничі площі, розвивати міжнародне співробітництво, забезпечувати роботою фахівців всіх ділянок кінопроцесу.

7. Соціальна робота – це лакмус для Спілки. Потрібно буде знайти нові джерела фінансування. Все це торкнеться і середнього покоління кінематографістів, бо їхнє пенсійне майбутнє – під великим сумнівом через відсутність легального трудового стажу. Маючи нагороди і визнання, більшість із них не матиме права на пенсію. Спілка повинна ініціювати і підтримати створення профспілкових організацій.

Найактуальніші питання, які має вирішити Спілка:

  • Створити Київську організацію Спілки.
  • Всі члени Спілки повинні мати рівні права і рівне представництво на З’їзді.
  • Законодавчо закріпити, що перші інвестори фільму – його автори: сценарист, режисер, оператор, композитор, художник – і за свій інтелектуальний вклад вони мають отримувати 10–15% від прибутку.
  • Питання авторського права повинно регулюватися лише спільнотою авторів, яка формується поза Спілкою, а в Спілці має своїх представників-членів Спілки, які обов’язково за Статутом мають бути обрані З’їздом у члени Правління Спілки.
  • Забезпечити відкритість і прозорість фінансової діяльності Спілки і ввести практику щоквартальних звітів про надходження й витрати.
  • Активізувати діяльність членів Спілки – проводити в Будинку кіно та кінотеатрах майстер-класи акторів, сценаристів, режисерів, операторів; відеозаписи розміщувати на сайті Спілки та в Інтернет-мережі, це буде приносити прибутки як їх авторам, так і Спілці та популяризувати кіно.
  • Удосконалити систему проведення Державного конкурсного відбору кіносценаріїв, склад експертів має мінятись на кожен із них і представлятися сценаристами, письменниками, драматургами, режисерами, операторами, кінокритиками. Тоді не буде необхідності таким органам, як Рахункова палата чи НАБУ, перевіряти діяльність Держкіно.

Це коротко викладене моє бачення проблем Спілки та шляхів їх вирішення.

Євген Калін,
український кінооператор, продюсер

27 серпня 2017 року

19 грудня, середа, Червоний зал ВЕЧІР З НАГОДИ 90-РІЧЧЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ КІНОСТУДІЇ ІМЕНІ ОЛЕКСАНДРА ДОВЖЕНКА

19 грудня, середа, Малий зал «ЦИКЛ ВЕЧОРІВ ІСПАНОМОВНОГО КІНО» Художній фільм «Вимирання динозаврів»

20 грудня, четвер, Синій зал ПАМ’ЯТІ КІНОРЕЖИСЕРА КІРИ МУРАТОВОЇ (1935-2018)