f y
Національна спілка кінематографістів України

Новини спілки

«Judenkreis, або Вічне колесо» на кругах своя

26.02.2017

20 січня 2017 року у Синій залі Будинку кіно у рамках програми «У фокусі Україна. В кадрі – Буковина» відбувся показ фільму «Judenkreis, або Вічне колесо» (1996).

Із глядачами зустрілися автори сценарію Станіслав Цалик та Василь Домбровський, який також є режисером фільму.

Під час події аудиторія мала нагоду поспілкуватися і про фільм, і про дух Буковини. Попри показані цього дня телевізійні документальні стрічки, найкраще колорит Чернівців відтворила саме ігрова кінокартина кінорежисера-чернівчанина, в якій задіяні такі актори, як Костянтин Степанков, Богдан Ступка, Тамара Яценко, Світлана Круть, Лев Перфілов...

Фільм «Judenkreis, або Вічне колесо» виробництва Національної кіностудії художніх фільмів імені Олександра Довженка охоплює передвоєнний час і початок Другої світової війни. Його героями виступають містяни, які оповідають колоритні історії. В них дійсність переплітається з метафорами, алегоріями, міфами і цитатами. Причому дійовими особами оповідок поряд із чернівчанами є Дон Жуан, Господь, Адам і Єва... Окрім Нового Заповіту, автори сценарію звертаються до «Кобзаря», зокрема, поеми Тараса Шевченка «Катерина».

Василь Домбровський, як зауважує кінознавець Володимир Войтенко, «віддає належну шану цілому материку українського поетичного кіна». А дослідник історії культури, кінознавець Сергій Тримбач відзначає міфопоетичну стилістику стрічки.

Звертаючись до реального і уявного світів, єврейський диригент, українська служниця, яка мріє бути співачкою, ралянський чекіст, панський песик, поліціянти з-поміж чернівчан та інші персонажі фільму кожний на свій лад переживають початок війни. А для глядачів у кожному з епізодів є нагода торкнутися якщо не теми пристрасті, мрії, першого кохання, то питань життєвих принципів. Виразну мову персонажів стрічки шанувальники «Judenkreis…» уже розібрали на цитати: «Якщо є жінка, ні раю, ні комунізму не буде», «Диригент у борделі – це дуже корисна робота для влади», «Треба рятувати своє життя тимчасовою відмовою від мистецтва»... Фільм є приводом переконатися: змінюються лише роки і «декорації», а сутність людська є вічна.

Зараз, коли фільм «Judenkreis, або Вічне колесо», став уже класикою українського кінематографа, складно повірити, що це дебютна повнометражна робота Василя Домбровського.

Під час зустрічі з глядачами Станіслав Цалик та Василь Домбровський до всього пласту опублікованих матеріалів про фільм додали подробиці щодо роботи над картиною. Як розповів кінорежисер, на етапі задуму поетичне кіно було взяте за основу, бо така стилістика умовності була актуальна для 1990-х. Також глядачі довідалися, що Богдан Ступка у цьому фільмі втілив знайомого диригента зі Львова, «який завжди був чесним перед собою». З’ясувалося, що виконавцю майже німої ролі лахмітника Льву Перфілову на початку зйомок кінокартини дісталося 80 сторінок тексту. Ознайомившись із ним, актор почав нарікати на «тяжку долю». Зрештою, творча група пощадила його й зійшлася на тому, що ця філософська роль не конче потребує багатослів’я. Такій «мовчазній» роботі колеги дуже заздрив Кость Степанков, розповіли сценаристи стрічки. У фіналі фільму юродивий, у образі якого виступає видатний актор, навіть питає у героя Льва Перфілова: «А чого ти такий мовчазний?» Виникла ця сцена як імпровізація.

Буковинський оператор Сергій Борденюк, який теж був присутній на зустрічі з глядачами, відзначив, що підтримав ідею зняти «Judenkreis…» насамперед Микола Мащенко, на якого справила значне враження дебютна короткометражна стрічка Василя Домбровського «Сорочка зі стьожкою».

Окрім цих двох кіноробіт у фільмографії Василя Домбровського стрічки «Серце світу» (2008) та «Довженко починається, або Сашко-реформатор» (2008). Цей фільм здобув головний приз нa ХVІІ Міжнародному кінофестивалі в Дамаску (2009). 

А Станіслав Цалик виступив автором сценарію фільму «Голлівуд над Дніпром. Сни з Атлантиди» (2013), що став подією українського документального кіно нової хвилі.

Олена Коркодим, Національна кіностудія художніх фільмів імені Олександра Довженка, 22 січня 2017 року