f y
Національна спілка кінематографістів України

Новини спілки

Кінооператору Юрію Гармашу – 70 літ!

22.02.2017

22 лютого 2017 року видатний кінооператор, заслужений діяч мистецтв України, голова Контрольно-ревізійної комісії Спілки Юрій Гармаш відзначає 70-ліття. І 45 років роботи в кіно.

Найщиріші вітання! Многії та премногії творчії літа!!!

Вірус любові до кіно Юрій Гармаш підхопив у юності – в його рідних місцях на Полтавщині італійський класик Джузеппе де Сантіс (разом з Дмитром Васильєвим) знімав фільм «Вони йшли на Схід». Юрій ходив дивитися за перебігом зйомок... Уже захоплювався фотографією. А власне досі захоплюється...

Потому був ВДІК, який закінчив 1971 року (майстерня Бориса Волчека). Операторську практику проходив на фільмі «Захар Беркут» Леоніда Осики. Дипломна робота – «Фініш» (режисер Геральд Бежанов).

З 1972 року – оператор Київської кіностудії ім. О. Довженка.

Один із перших фільмів – «Новосілля» (1973) режисера Василя Ілляшенка. Тодішні цензори віднайшли у стрічці «націоналістичну» кольорову гаму. З Василем Ілляшенком зняв ще «Серед літа». Через кілька літ Іван Миколайчук покликав його на свій режисерський дебют «Вавилон ХХ» – зі словами «Я бачив твої фільми з Ілляшенком, мені подобається!».

Складна пластична концепція (у співпраці з художником Анатолієм Мамонтовим) поєднала у собі традиції народного примітиву (або наїву), народного низового бароко і високої романтичної стилістики. Одна з вершин вітчизняного операторства.

З Іваном Миколайчуком було знято і його наступний фільм – «Така пізня, така тепла осінь», так само цікаво і супервиразно.

Юрій Гармаш на диво різноманітний оператор. В його послужному списку і пригодницька «Алмазна стежка» Володимира Хмельницького, і детективно-пригодницькі стрічки «Інспектор Лосєв» і «Петля» Олега Гойди, і витончений ліричний епос фільму «Десь гримить війна» Артура Войтецького, і чимала кількість серіалів...

А ще викладацька робота...

І, звичайно, Спілка кінематографістів, де Юрій Тимофійович уже тривалий час очолює Контрольно-ревізійну комісію.

Бійцівський, активний чоловічий характер. Може, й справді не обійшлося без домішок шведської крові, полишеної на полтавських обширах (про це пан Юрій говорив не раз – напівжартома, але і напівсерйозно).

То ж не дивно, що під час революційних подій на Майдані він був там, у вирі подій – і його фото залишили нам ті миттєвості у їхній надвиразній пластичній образності.

І нова сторінка творчості видатного кінооператора. На минулорічній «Коронації слова» спецприз здобув сценарій «Тисяча стовпів вітру» Юрія Гармаша. За розповідями Івана Миколайчука.

– Уявляєте, минуло 33 роки. Я весь цей час носив розповіді Івана в своїй пам’яті і якось відчув, що просто не можу їх не записати, – пригадує Юрій Гармаш. – Звісно, це історії Івана, які передані мною, з моїми фантазіями. Щось на кшталт картини Фелліні «Амаркорд». Іван у цьому фільмі повинен бути лише в одному кадрі, на початку, коли трирічним хлопчиком біжить по каштановій алеї до божевільні. А там віденські співаки, які потрапили до неї під час війни, виходили ранком до колючого дроту і співали арії з опер. Фільм складається з новел, які об’єднані одним селом, але події відбуваються в різні часи – від Австро-Угорської війни і до сьогодні. Місце дії – рідне село Івана, Чортория на Буковині. Там переплітається все – драма, комедія, трагедія, історичний нарис. За жанром я його називаю фільм-кентавр, хочу знайти форму, не схожу ні на що.

Юрій Гармаш хотів би виступити у звичній ролі оператора картини...

Фото Степана Клима

Сергій Тримбач

12 грудня, середа, Синій зал Прем’єрний показ художнього фільму «ТРИМАЙ БІЛЯ СЕРЦЯ»

12 грудня, середа, Червоний зал ДИВІМОСЬ, ХТО ПРИЙШОВ Громадська організація «Сучасне Українське Кіно» (СУК) презентує вечір «Кіносереда – Зимове»

12 грудня, середа, Малий зал «ЦИКЛ ВЕЧОРІВ ІСПАНОМОВНОГО КІНО» Художній фільм «ГАВАНАСТЕЙШН»